ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Μανόλης Αποστολάκης: Κάθε σκαλί που ανεβαίνει Η ΕΤΑΝΑΠ, πρέπει το προηγούμενο να το έχει κάνει πλατύσκαλο!

Μιλάει σπάνια, μα όταν αποφασίσει να μιλήσει, πάντα έχει ενδιαφέρον να τον ακούσεις το τι έχει να σου πει. Χαμηλών τόνων, ιδιαίτερος, μεθοδικός, επιτυχημένος και πάνω απ’ όλα λάτρης της Κρήτης και των επιχειρήσεων. Ο Μανόλης Αποστολάκης, έχει συνδέσει τα τελευταία είκοσι (20) περίπου χρόνια τ’ όνομά του με την ΕΤΑΝΑΠ, τη Χανιώτικη εταιρία που κατάφερε να διακριθεί όχι απλά εκτός των Ελληνικών συνόρων, αλλά να γίνει γνωστή σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη. Σε μια εποχή δύσκολη, η ΕΤΑΝΑΠ, παραδίδει μαθήματα «ανάπτυξης» εν μέσω κρίσης και ατενίζει το μέλλον με αισιοδοξία και ασφάλεια. Οι άνθρωποι της άλλωστε έχουν μάθει όλα αυτά τα χρόνια, πως «για ν’ ανέβεις στο επόμενο σκαλοπάτι, το προηγούμενο πρέπει πάντα να φροντίζεις να είναι… πλατύσκαλο!»…

 

Μέσα στην κρίση, η ΕΤΑΝΑΠ όχι απλά κατάφερε να παραμείνει «ζωντανή», πάτησε γερά στα πόδια της και παρουσίασε κερδοφορία το 2016, την ίδια ώρα που ο ανταγωνισμός ολοένα και μεγαλώνει. Ποια ήταν η «συνταγή» που χρησιμοποιήσατε με δεδομένο πως μαγικές λύσεις, στην Ελλάδα της παρατεταμένης κρίσης και των μνημονίων, δεν υπάρχουν…

H ΕΤΑΝΑΠ πέρασε μία κρίση την περίοδο 1998-2002, μόλις είχα αναλάβει και τη διοίκησή της. Η περίοδος αυτή έδωσε ένα μεγάλο μάθημα και προς τους διοικούντες αλλά και στους εργαζόμενους. Από τότε και μετά, η τακτική που ακολουθεί είναι συντηρητική: κάθε σκαλί που ανεβαίνει, πρέπει το προηγούμενο να το έχει κάνει πλατύσκαλο. Έτσι μπήκαμε στην περίοδο της κρίσης έχοντας μία υγιή επιχείρηση, ανανεωμένη και χωρίς χρέη. Γι αυτό πιστεύω ότι τα καταφέραμε την περίοδο αυτή.

Όπως έγινε γνωστό στην πρόσφατη Γενική Συνέλευση, η εγχώρια κατανάλωση σημείωσε μείωση κατά 5% με την πτωτική πορεία να συνεχίζεται και το πρώτο 6μηνο του 2017. Η… επιτυχία έρχεται πλέον από την εκτός των Ελληνικών συνόρων δραστηριότητα της εταιρίας σας;

Είναι αλήθεια ότι οι εξαγωγές αυξάνονται θεαματικά, χωρίς όμως, για την ώρα, να μπορούν να υποκαταστήσουν την πτώση της ελληνικής αγοράς. Η επιτυχία μας οφείλεται στην αύξηση των μεριδίων μας στην ελληνική αγορά, και στη διεθνή βέβαια με την αύξηση των εξαγωγών. Παρόλα αυτά, το νερό είναι ένα δύσκολο προϊόν για εξαγωγές καθώς ενέχει πολλούς περιορισμούς και τεράστιο ανταγωνισμό. Έτσι, συνεχώς διερευνούμε τους τρόπος με τους οποίους τα νερά Samaria θα γίνουν πιο ανταγωνιστικά, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

«Η ποιότητα των ελληνικών προϊόντων, και ιδιαίτερα των Κρητικών, είναι αδιαμφισβήτητη παγκοσμίως. Η Ελλάδα είναι ένα σύμβολο, είναι μία ιδέα, και είναι εξαγώγιμη»

ΕΞΑΓΩΓΙΜΗ «ΙΔΕΑ» Η ΕΛΛΑΔΑ…

Βλέπουμε να παρατηρείτε ένα οξύμωρο φαινόμενο. Στην εποχή της κρίσης, άρα και της έντονης αμφισβήτησης της χώρας μας, οι δείκτες των εξαγωγών των Ελληνικών (κι ένα παραπάνω των Κρητικών) προϊόντων έχουν κυριολεκτικά απογειωθεί. Τελικά εκείνοι που μας δείχνουν τα «δάκτυλο» τελικά μας εμπιστεύονται στις συναλλαγές τους;

Η ποιότητα των ελληνικών προϊόντων, και ιδιαίτερα των Κρητικών, είναι αδιαμφισβήτητη παγκοσμίως. Η Ελλάδα είναι ένα σύμβολο, είναι μία ιδέα, και είναι εξαγώγιμη. Δεν είναι θέμα εμπιστοσύνης όμως. Είναι θέμα ανάγκης. Η καλύτερη άμυνα είναι η επίθεση. Αυτά που έχουμε εμείς, αυτοί δεν τα έχουν. Ούτε μπορούν να τα αποκτήσουν. Ενώ εμείς, ό,τι και να έχουν μπορούμε να τα αποκτήσουμε αρκεί να το θελήσουμε όλοι, πραγματικά.

«Η περίοδος 1998-2002 ήταν μια από τις πιο κρίσιμες περιόδους της εταιρείας. Καθοριστική ήταν η συμβολή, τότε, του ΙΝΚΑ, πλέον ΣΥΝΚΑ, και μετέπειτα της ΑΝΕΚ με τη είσοδό της στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας. Όπως επίσης και της Τράπεζας Χανίων»

ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ 1998-2000 «ΝΑΙ» ΦΟΒΗΘΗΚΑ…

Υπήρξε περίοδος που φοβηθήκατε για την εταιρία και αν «ναι» ποιοι ήταν οι «σύμμαχοί» σας σε αυτή την προσπάθεια;

Ναι. Η περίοδος -98-2002 ήταν μια από τις πιο κρίσιμες περιόδους της εταιρείας. Καθοριστική ήταν η συμβολή, τότε, του ΙΝΚΑ, πλέον ΣΥΝΚΑ, και μετέπειτα της ΑΝΕΚ με τη είσοδό της στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας. Όπως επίσης και της Τράπεζας Χανίων. Εδώ θα πρέπει να τονίσω και την ουσιαστική συμβολή στην ανάκαμψη της εταιρείας, τότε, των εργαζομένων της.

Μέσα στην κρίση η ΕΤΑΝΑΠ, πέραν από την ευημερία των… αριθμών, κατάφερε να αποσπάσει μεγάλες και σημαντικές διεθνείς διακρίσεις. Πόσο δύσκολη είναι η  διατήρηση του προϊόντος σας, σε τόσο υψηλό επίπεδο;

Κάθε διάκριση συνδέεται άμεσα και με υποχρεώσεις. Την ποιότητα του νερού μας μάς την χάρισε η φύση. Μία ολική ποιότητα βέβαια, που εμείς πρέπει να διατηρήσουμε. Πιστεύω ότι με την συμβολή του συνόλου των εργαζομένων, με τη συνεχή εκπαίδευσή τους και την συμμετοχή τους στο καλό αποτέλεσμα της εταιρείας, η ολική ποιότητα του προϊόντος θα ανεβαίνει συνεχώς. Δε θα πρέπει βέβαια να ξεχνάμε ότι η οποιαδήποτε διάκριση είναι απλώς ένα αποτέλεσμα. Αυτό που έχει σημασία είναι η προσπάθεια ως εκεί.

Η ΕΤΑΝΑΠ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΜΙΑ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΕ ΙΣΧΥΡΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΚΑΙ ΔΡΑΣΗ

Την επιτυχία της αυτή η ΕΤΑΝΑΠ, με ποιόν τρόπο την «επιστρέφει», στην τοπική αγορά;

Η ΕΤΑΝΑΠ επιστρέφει στην αγορά περίπου το 1,5% του κύκλου εργασιών της. Ένα απλό νούμερο βέβαια, έχει κι άλλη ανάγνωση πέρα από τη λογιστική. Το 1,5% σημαίνει συμμετοχή σε δράσεις κοινωνικού χαρακτήρα, αθλητικές διοργανώσεις, χορηγίες με φιλανθρωπικό ή ανθρωπιστικό σκοπό κλπ. Η ΕΤΑΝΑΠ ήταν, και παραμένει, μία εταιρεία με ισχυρή κοινωνική συνείδηση και δράση.

Ρίχνετε ιδιαίτερο βάρος και στη σχέση που αναπτύσσετε ως εταιρία και με το προσωπικό σας. Το τέλος της περασμένης χρονιάς, συνδυάστηκε με τη διανομή ενός σημαντικότατου μπόνους στους εργαζομένους σας…

Τα αποτελέσματα σε μία εταιρεία τα φέρνουν πάντα οι άνθρωποί της. Με αυτό το σκεπτικό η εταιρεία ανέκαθεν και με διάφορους τρόπους προσπαθεί να επιβραβεύει τα αποτελέσματά τους. Έχω πει πολλές φορές και θα το πω πολλές ακόμη, πως η κινητήριος δύναμη μίας εταιρείας είναι οι εργαζόμενοί της.

Τι περιλαμβάνουν τα επόμενα Επιχειρηματικά – Αναπτυξιακά πλάνα της Διοίκησης της ΕΤΑΝΑΠ;

Καλύτερα πρώτα να τα κάνουμε και μετά να τα λέμε.

«Θα πρέπει όλοι οι Χανιώτες, όλοι οι Κρητικοί, όλοι οι Έλληνες, να στηρίζουμε τα τοπικά προϊόντα, τις τοπικές επιχειρήσεις και όχι να επιζητούμε το βραχυπρόθεσμο όφελος επιτρέποντας στους κολοσσούς να εδραιώνονται στον τόπο μας καταστρέφοντας την τοπική οικονομία μακροπρόθεσμα»

«ΝΑΙ» ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ ΣΥΝΚΑ, ΑΝΕΚ & ΤΡΑΠΕΖΑ ΧΑΝΙΩΝ

Τράπεζα Χανίων, ΣΥΝΚΑ, ΑΝΕΚ και ΕΤΑΝΑΠ αποτελούν τη «ραχοκοκαλιά» της τοπικής οικονομίας. Στην εποχή των συμπράξεων που ζούμε μπορεί να δούμε ακόμη μεγαλύτερες «συνέργειες»;

Το εύχομαι και το επιδιώκω, Είναι αλήθεια ότι αυτές οι εταιρείες, και όχι μόνο, είτε από μόνες τους είτε σε συνεργασία μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας. Θα πρέπει όμως όλοι οι Χανιώτες, όλοι οι Κρητικοί, όλοι οι Έλληνες, να στηρίζουμε τα τοπικά προϊόντα, τις τοπικές επιχειρήσεις και όχι να επιζητούμε το βραχυπρόθεσμο όφελος επιτρέποντας στους κολοσσούς να εδραιώνονται στον τόπο μας καταστρέφοντας την τοπική οικονομία μακροπρόθεσμα.

Σε τι μας έχει κάνει τελικά καλό η κρίση κ. Αποστολάκη…;

Αυτό που έκανε η κρίση ήταν να ενισχύσει τα δίπολα που προϋπήρχαν. Μπορεί κανείς να μελετήσει την κρίση από πολλές σκοπιές: οικονομική, κοινωνική, γεωπολιτική κλπ. Σε κάθε περίπτωση, ο τελικός αποδέκτης είναι ο άνθρωπος. Η κρίση, μαζί με όλα τα άλλα, έφερε την ξεχασμένη για χρόνια οικογενειακή συνοχή, την κοινωνική αλληλεγγύη, την ευαισθητοποίηση. Μιλώντας από την επιχειρηματική πλευρά, είναι γνωστό πως σε μία κρίση υπάρχουν προβλήματα μα υπάρχουν και ευκαιρίες. Με σωστή διαχείριση, με βλέμμα στο μέλλον και με επιθυμία για καλές συνεργασίες, η κρίση δεν είναι παρά μία ευκαιρία ακόμη.

eparxies.gr