Νεκτάριος Σαντορινιός: Ο νέος «καπετάνιος» της ελληνικής ναυτιλίας

«Οι εκλογές θα γίνουν το 2019 και  η Κυβέρνηση θα ολοκληρώσει τους στόχους της»

Ανέλαβε το χαρτοφυλάκιο της Νησιωτικής Πολιτικής  καθώς μετά τον πρόσφατο ανασχηματισμό ο πρωθυπουργός τον τοποθέτησε υφυπουργό στο αρμόδιο Υπουργείο  Ναυτιλίας, σε μια εποχή που ο συγκεκριμένος «νευραλγικός» για την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας γενικότερα κλάδος, αρχίζει να δείχνει τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης. Ο Νεκτάριος Σαντορινιός στη συνέντευξη που ακολουθεί, ανοίγει μεταξύ άλλων τα «χαρτιά» του για ένα από τα φλέγοντα ζητήματα της Δυτικής Κρήτης το οποίο σχετίζετε άμεσα πλέον με τις δικές του αρμοδιότητες, το μέλλον της ακτοπλοϊκής γραμμής Ρέθυμνο – Πειραιάς – Ρέθυμνο. Ο ίδιος σχολιάζει παράλληλα όλες τις τελευταίες πολιτικές εξελίξεις, δηλώνει κάθετα και κατηγορηματικά πως δεν τίθεται θέμα πρόωρης προσφυγής στις κάλπες και τονίζει πως «έρχεται» η ώρα, για να στρέψει η σημερινή κυβέρνηση την προσοχή της, στην καθημερινότητα του πολίτη.

candia

«Καταφέραμε να κρατήσουμε τη χώρα όρθια και αυτή τη στιγμή ζούμε τις τελευταίες μέρες προς την ολοκλήρωση του στόχου μας για την πρώτη αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους»

Θεωρείτε επιτυχημένη την μέχρι σήμερα πορεία της κυβέρνησης με δεδομένο ότι σας κατηγορούν για πλήρη ανακολουθία των προεκλογικών σας λόγων με τις μετεκλογικές πολιτικές; Τι απαντάτε σε εκείνους που σας χαρακτηρίζουν μνημονιακότερους των μνημονιακών;

tipografo prints

Αυτή η Κυβέρνηση έχει κληθεί να πάρει αποφάσεις και να εφαρμόσει πολιτικές μέσα σε ένα πυκνό πολιτικό χρόνο και σε ένα εχθρικό, σε διάφορα επίπεδα, περιβάλλον. Πήραμε γενναίες αποφάσεις, κατά τη γνώμη μου, καταφέραμε να κρατήσουμε τη χώρα όρθια και αυτή τη στιγμή ζούμε τις τελευταίες μέρες προς την ολοκλήρωση του στόχου μας για την πρώτη αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους. Αυτοί οι δεκαπέντε, περίπου μήνες, αλλά και οι προηγούμενοι εννέα, δεν πέρασαν αβρόχοις ποσί. Λάβαμε μέτρα που ήταν αναγκαία για να εφαρμοστεί η Συμφωνία, που δεν ήταν στο πρόγραμμά μας, αλλά προσπαθήσαμε να είναι όσο το δυνατόν πιο κοινωνικά δίκαια, προστατεύοντας παράλληλα όσους έχουν θιγεί βάναυσα από την κρίση. Θεωρώ πως ο απολογισμός μας, είναι ένας απολογισμός μιας Κυβέρνησης που προσπαθεί καθημερινά να υπερασπιστεί τα συμφέροντα αυτών που έχουν πληγεί από τις προηγούμενες πολιτικές και που έδωσε στον ελληνικό λαό προοπτική εξόδου από τον φαύλο κύκλο των Μνημονίων.

ΜΕ ΤΟ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΟ ΑΝΑ…ΧΕΙΡΑΣ

Εσείς τις τελευταίες εβδομάδες  βρίσκεστε με ένα νέο χαρτοφυλάκιο στα χέρια, μετά τον πρόσφατο ανασχηματισμό. Παραδοσιακά ένας ανασχηματισμός είναι το «εργαλείο» για να κερδηθεί από το εκάστοτε κυβερνητικό σχήμα, πολιτικός χρόνος. Εκτιμάτε πως η σημερινή κυβέρνηση διαθέτει «οπλισμένα» θεμέλια για να αντέξει τους κλυδωνισμούς ενός δύσκολου χειμώνα που έρχεται;

Σχετικά με το ότι εδώ και λίγο καιρό συμμετέχω στο Κυβερνητικό Σχήμα, μόνο τιμή και ευθύνη μπορεί να με γεμίζει. Το νέο χαρτοφυλάκιο νησιωτικής πολιτικής που μου εμπιστεύτηκε ο Πρωθυπουργός έχει πολλές παραμέτρους και θα διαχειριστεί τα ευαίσθητα ζητήματα της καθημερινότητας των νησιωτών και της προοπτικής ανάπτυξης των νησιών μας. Δεν μπορώ να συμφωνήσω μαζί σας με το ότι ο ανασχηματισμός που έλαβε χώρα με απόφαση του Πρωθυπουργού ήταν για να κερδηθεί πολιτικός χρόνος, γιατί πιστεύω πως έχουμε επαρκή χρόνο μπροστά μας. Είμαστε στο τέλος του 2016, οι εκλογές θα γίνουν το 2019 και μέσα σε αυτό το διάστημα η Κυβέρνηση θα ολοκληρώσει τους στόχους της για ανατροπή της ύφεσης, για πρωτογενή ρεαλιστικά πλεονάσματα, για μια δίκαιη και βιώσιμη ανάπτυξη, για αποκατάσταση της Δημοκρατίας και της Ισονομίας και για διέξοδο μια για πάντα από τις Μνημονικές πολιτικές.  Θεωρώ ότι σε αυτή τη φάση πρέπει να στοχεύσουμε στην ολοκλήρωση, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, της 2ης αξιολόγησης και να εστιάσουμε στην βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη. Αυτό το στόχο είχε ο ανασχηματισμός με τη δομική αναδιάρθρωση του κυβερνητικού σχήματος και τη δημιουργία νέων χαρτοφυλακίων, όπως αυτό της Νησιωτικής Πολιτικής.

2

Ποια θα χαρακτηρίζατε ως τα μεγαλύτερα λάθη που έχουν γίνει μέχρι σήμερα από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛ. και πόσα από αυτά (και ποια) μπορούν να διορθωθούν και με ποιους τρόπους;

Ουδείς αλάνθαστος θεωρώ και έτσι δεν μπορώ, με υποκρισία, να δηλώσω ότι εμείς δεν έχουμε κάνει κανένα. Απλά πιστεύω πως ό,τι και αν έχει γίνει, δεν έχει συμβεί με πρόθεση αλλά ίσως από κακό υπολογισμό των παραμέτρων και των συνεπειών. Αν μέχρι στιγμής στεκόμουν σε κάτι, θα ήταν στην αβελτηρία που έχουμε δείξει στην αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθημερινότητας των πολιτών, σε κάποια επίπεδα. Προσηλωμένοι στο στόχο της διαπραγμάτευσης και στο δημοσιονομικό πεδίο, δεν είχαμε μέχρι τώρα τον χρόνο για την πολιτική της κάθε μέρας. Τώρα που φαίνεται να επιτυγχάνεται μια ισορροπία και μια σταθερότητα στο οικονομικό πεδίο, πρέπει να τρέξουμε να καλύψουμε το κενό ανάμεσα στο Κράτος και στον πολίτη που μας είχαν αφήσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις και το οποίο δημιούργησε αδικίες και περαιτέρω δυσκολίες.

«Εκφράσαμε το κοινό αίσθημα όταν σηκώσαμε το θέμα του «αέρα» του κ. Ψυχάρη και όταν βάλαμε τα μεγάλα πορτοφόλια των καναλαρχών και επιχειρηματιών να πληρώσουν για τη δημόσια περιουσία που λέγεται άδειες»

«ΚΑΘΟΛΙΚΗ Η ΝΙΚΗ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΤΩΝ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΩΝ ΑΔΕΙΩΝ»

 Ένα από τα θέματα που φαίνεται πως «στοίχησαν» πολύ στη σημερινή κυβέρνηση, είναι αναμφισβήτητα αυτό των τηλεοπτικών αδειών. Το πρώτο βήμα απεμπλοκής ήταν η συγκρότηση της νέας διοίκησης του ΕΣΡ, για την  οποία έστω και καθυστερημένα, βγήκε «λευκός καπνός» με την κυβέρνηση ωστόσο, να βγαίνει τουλάχιστον «λαβωμένη»…

Δεν συμμερίζομαι καθόλου την οπτική σας σε αυτό ζήτημα. Θεωρώ ότι έχουμε καταγράψει μια καθολική νίκη σε αυτό το θέμα. Νίκη που εδράζεται στην στήριξη που είχε η Κυβέρνηση, σε όλη τη διάρκεια του αγώνα ενάντια στα συμφέροντα χρόνων που λυμαίνονταν τις τηλεοπτικές συχνότητες και το δημόσιο συμφέρον. Σαν πρώην μέλος της Εξεταστικής Επιτροπής για τα Δάνεια των Κομμάτων και των ΜΜΕ, μπορώ με γνώση να σας πω ότι ο κόσμος, όχι μόνο παρακολουθούσε με προσοχή τις εργασίες της, αλλά και ότι έπαιρνε μια ηθική ανάσα, βλέποντας στη θέση του εξεταζόμενου ανθρώπους που μέχρι πρότινος ήταν στο απυρόβλητο και υπαγόρευαν στην κοινή γνώμη θέσεις και απόψεις. Η οριακή απόφαση του ΣΤΕ, ο Νόμος Παπά, η στάση της Ν.Δ. στη διάσκεψη των Προέδρων για την σύσταση του ΕΣΡ αλλά και ο διαγωνισμός για τις άδειες που έφερε στο ελληνικό δημόσιο 256 εκ €, ήταν όλα στιγμές που δοκιμάστηκε ή ενισχύθηκε αντίστοιχα η Δημοκρατία και η Διαφάνεια στη χώρα μας. Είμαι απόλυτα πεισμένος ότι ο λαός που υπέστη τις σκληρές υφεσιακές πολιτικές τόσων χρόνων, που λοιδορήθηκε, που άντεξε τα capital controls και που σήκωσε ανάστημα τον Ιούλιο του 2015, στάθηκε στο πλευρό του Νίκου Παπά και της Κυβέρνησης σε αυτό το κυνήγι κατά της διαφθοράς και της διαπλοκής. Με λίγα λόγια εκφράσαμε το κοινό αίσθημα όταν σηκώσαμε το θέμα του «αέρα» του κ. Ψυχάρη και όταν βάλαμε τα μεγάλα πορτοφόλια των καναλαρχών και επιχειρηματιών να πληρώσουν για τη δημόσια περιουσία που λέγεται άδειες.

«Η ΕΚΛΟΓΗ ΤΡΑΜΠ ΔΕΝ ΗΤΑΝ Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΕΞΕΛΙΞΗ»

Πόσο εκτιμάτε ότι θα επηρεάσει η εκλογή Τράμπ στην Αμερική, τη γεωπολιτική θέση της χώρας μας, με σταθερά αφενός την «συμπάθεια» εκατέρωθεν που δείχνει να υπάρχει ανάμεσα στο νέο πλανητάρχη και την Τουρκία και αφετέρου τη θέση του, πάνω στο καυτό ζήτημα του μεταναστευτικού;

Προφανώς και η εκλογή Τράμπ δεν ήταν η καλύτερη εξέλιξη, όχι μόνο για τη χώρα μας αλλά και για την παγκόσμια ισορροπία. Ανησυχώ βαθιά για πιθανή ροπή προς εθνικιστικές πολιτικές και για στοχοποίηση προσώπων και λαών. Είναι πολύ πιθανό η Αμερική να περάσει σε μια κρίση που μπορεί να συμπαρασύρει και πολλούς άλλους, μιας και οι απόψεις Τράμπ δεν είναι οι μοναδικές. Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και αρκετές υπάρχουσες ή επίδοξες ηγεσίες χωρών- μελών της Ευρώπης. Ο ρόλος μας αυτή τη στιγμή, σα χώρα με ισχυρή γεωπολιτική θέση, είναι να ενδυναμώσουμε την Δημοκρατία και την συνεργασία μέσα στην Ευρώπη και να υπερασπιζόμαστε με κάθε ευκαιρία τις διεθνείς Συμβάσεις και Συμφωνίες. Θεωρώ ότι χρειάζεται ψυχραιμία, νηφαλιότητα και πίστη στη διπλωματία. Προσωπική μου πρόβλεψη είναι ότι δεν θα αλλάξουν και πολλά στη στάση που τηρεί ήδη η Αμερική στα εξωτερικά της ζητήματα.

1

ΣΗΜΑΔΙΑ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ ΣΤΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Μετά από μια σειρά ετών που η κραταιά υπερδύναμη της χώρας μας στην εμπορική ναυτιλία κλυδωνίστηκε, έχουν αρχίσει να διαφαίνονται ήδη τα πρώτα μετρήσιμα δείγματα, αντιστροφής του αρνητικού κλίματος. Ποιο μείγμα πολιτικής θα ακολουθήσετε τώρα που ηγείστε του αρμόδιου υπουργείου;

Η Ελληνική Ναυτιλία είναι ένας σημαντικός κλάδος της οικονομίας μας, ο οποίος και μέσα στα χρόνια της κρίσης, άντεξε και συνεχίζει να κρατά τα σκήπτρα στην παγκόσμια ναυτιλία. Είναι σημαντικό ότι ήδη φαίνονται τα πρώτα σημάδια ανάκαμψής της με τη ναυπήγηση νέων πλοίων αλλά και με την αύξηση της χωρητικότητας τους. Το Υπουργείο μας σταθερά προσηλωμένο στην ενίσχυση του Ελληνικού στόλου αλλά και στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων των Ελλήνων Ναυτικών θα συνεχίσει να στηρίζει αυτό τον τόσο νευραλγικό τομέα της οικονομίας μας. Η σταθεροποίηση της οικονομίας της χώρας, αλλά και οι γεωπολιτικές εξελίξεις, δημιουργούν ένα προσοδοφόρο έδαφος για την ανάπτυξη της Ελληνικής Ναυτιλίας.

Παραδοσιακά το θέμα που «ταλαιπωρεί» τις ηγεσίες του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, είναι η διαχείριση της «καυτής πατάτας» των άγονων γραμμών. Υπάρχει «συνταγή» λύσης;

Η χώρα μας είναι η πλέον πολυνησιακή χώρα της Ευρώπης. Η νησιωτικότητα θα μου επιτρέψετε να πω είναι ευχή και κατάρα ταυτόχρονα. Είναι ζητούμενο σήμερα να μετατρέψουμε τα μειονεκτήματα που προκαλεί η νησιωτικότητα, σε ένα ισχυρό πλεονέκτημα για τους νησιώτες και την οικονομία. Είναι γεγονός ότι οι «άγονες γραμμές» αποτελούν μια «καυτή πατάτα» η οποία κληροδοτείται από Κυβέρνηση σε Κυβέρνηση, χωρίς ουσιαστικά αποτελέσματα. Είναι ένα δύσκολο πεδίο άσκησης πολιτικής που όμως κάποιος πρέπει να τολμήσει να το προσεγγίσει με όρους πραγματικής εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος. Δεν τρέφω αυταπάτες, ούτε θεωρώ ότι υπάρχουν μαγικές λύσεις, ωστόσο πιστεύω ότι το κλειδί σε αυτό το πρόβλημα βρίσκεται η λέξη «συνεργασία». Συνεργασία με τους τοπικούς φορείς. Συνεργασία με τους ακτοπλόους. Αλλά και συνέργεια όλων των μεταφορικών δυνατοτήτων που έχουμε σήμερα στη φαρέτρα μας: ακτοπλοΐα, αερομεταφορές, υδροπλάνα.

tr

Τα τελευταία χρόνια στα λιμάνια της Κρήτης, και κυρίως σε αυτά της Σούδας (Χανίων) και του Ηρακλείου, παρατηρείτε άνθιση της κρουαζιέρας. Πως σκοπεύετε να θωρακίσετε, στο μέτρο που σας αναλογεί ως υπουργείο, αυτόν το «θεσμό» που δείχνει εμφανέστατα «δείγματα γραφής» από τη μια, αλλά  από την άλλη, όπως πολλάκις έχει επαληθευτεί,  τα πράγματα είναι εξαιρετικά ευμετάβλητα από τη μια στιγμή στην άλλη… 

Ο τουρισμός της κρουαζιέρας είναι μια σημαντική εναλλακτική μορφή τουρισμού, που εξ αρχής, η Κυβέρνησή μας την αγκάλιασε και την βοήθησε θεσμικά. Σε αυτή την κατεύθυνση όλα τα συναρμόδια Υπουργεία έχουν δείξει από την πρώτη στιγμή ανάληψης της Κυβέρνησης ότι εργαζόμαστε αρμονικά για την επίτευξη του κορυφαίου στόχου που δεν είναι άλλος από την ουσιαστική και ποιοτική αναβάθμιση του τουρισμού συνολικά. Ειδικότερα, από τη δική μας πλευρά, είμαστε διατεθειμένοι να συνεισφέρουμε στο στόχο της ενίσχυσης της Κρουαζιέρας με τις δυνάμεις του Λιμενικού Σώματος, όσο και την βελτίωση των υποδομών φιλοξενίας.

«Γνωρίζω για την διεκδίκηση της γραμμής Ρέθυμνο – Πειραιάς και κατανοώ την σκοπιμότητα ύπαρξής της. Από τη δική μου πλευρά, μπορώ να πω ότι θα ενθαρρύνω και θα αναδείξω επιχειρηματικές πρωτοβουλίες για την ανάληψη της γραμμής αυτής σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς»

ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΟ ΠΛΟΙΟ ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΗ ΤΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ

Το μεγαλύτερο θέμα που υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια στο νησί (Κρήτη), είναι αυτό της δρομολόγησης πλοίου στη γραμμή Ρέθυμνο – Πειραιάς. Οι φορείς και οι πολίτες του Ρεθύμνου, επιθυμούν διακαώς να μπει πλοίο στη συγκεκριμένη γραμμή. Έγιναν προσπάθειες για τη δημιουργία εταιρίας, αγοράστηκε πριν από λίγα χρόνια πλοίο, το οποίο εκτέλεσε κάποια δρομολόγια ωστόσο ο βίος του, ήταν μικρός. Την ίδια ώρα από την πλευρά των εταιρών, χαρακτηρίζεται ως μη συμφέρουσα η συγκεκριμένη γραμμή. Ποιες είναι οι προθέσεις σας πάνω στο ζήτημα αυτό που σίγουρα θα κληθείτε να διαχειριστείτε…

Γνωρίζω για την διεκδίκηση της γραμμής Ρέθυμνο – Πειραιάς και κατανοώ την σκοπιμότητα ύπαρξής της. Από τη δική μου πλευρά, μπορώ να πω ότι θα ενθαρρύνω και θα αναδείξω επιχειρηματικές πρωτοβουλίες για την ανάληψη της γραμμής αυτής σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς. Ταυτόχρονα θα προσπαθήσω να αναδείξω τα επιχειρηματικά οφέλη μιας τέτοιας σύνδεσης, ώστε να δημιουργηθεί το κατάλληλο ενδιαφέρον.   Όσο αφορά την προσπάθεια που ήδη έχει γίνει, ασφαλώς και είναι κρίμα που δεν μπόρεσε  να ευοδωθεί. Δεν μπορώ να γνωρίζω ασφαλώς τους ειδικότερους λόγους για τους οποίους έγινε αυτό. Μπορώ ωστόσο να πω ότι κάθε μεγάλο επιχειρηματικό εγχείρημα, ειδικά όταν επιχειρεί να εμπλέξει ευρύτερα τις τοπικές κοινωνίες, οφείλει να σχεδιάζεται πάνω σε ρεαλιστική βάση και να εξασφαλίζει ένα ελάχιστο επίπεδο βιωσιμότητας αφού λάβει υπ όψη όλους τους παράγοντες: οικονομικούς, κοινωνικούς, γεωγραφικούς, το επίπεδο του ανταγωνισμού αλλά τις γενικότερες συνθήκες της συγκεκριμένης αγοράς.