Τα φράγματα της Κρήτης γέμισαν και ο Βαλσαμιώτης των 40 εκ. ευρώ”στερεύει”! Θα μάθουμε επιτέλους το “γιατί”;

Κάποια στιγμή, θα πρέπει όλοι οι Χανιώτες να μάθουν όλη την αλήθεια, για το περίφημο Φράγμα του Βαλσαμιώτη, ένα έργο που αφού χρειάστηκε να περάσει από “σαράντα κύματα” και να στοιχίσει περισσότερα από 40 εκ. ευρώ, όταν ο αρχικός του προϋπολογισμός ήταν πολύ μικρότερος, ξεκίνησε μετά… βαΐων και κλάδων να λειτουργεί από το 2014, χωρίς ουδέποτε να παραληφθεί, αλλά και  χωρίς ουσιαστικά σήμερα, έξι περίπου χρόνια μετά, να εξυπηρετεί τους σκοπούς της κατασκευής του.

Αφορμή για να… θυμηθούμε το Βαλσαμιώτη, στάθηκε η ανακοίνωση, από πλευράς Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης – φορέας αρμόδιος για τη λειτουργία πολλών – αλλά και των πιο σημαντικών φραγμάτων του νησιού, των πληροτήτων που καταγράφονται σήμερα, στα μεγαλύτερα φράγματα του νησιού.

Σύμφωνα με την αρμόδια Διεύθυνση Διαχείρισης Συγκοινωνιακών  & Υδραυλικών Έργων βάσει των μετρήσεων τα δεδομένα των ταμιευτήρων για τους οποίους ο Οργανισμός έχει την αρμοδιότητα, σήμερα Τετάρτη 8  Ιανουαρίου 2020 τα φράγματα της Κρήτης παρουσιάζουν μεγάλη πληρότητα.

Στους Ποταμούς στο Αμάρι Ρεθύμνου και του Οροπεδίου στο Λασίθι έχουν πληρότητα 100%, ενώ το φράγμα Αποσελέμη βρίσκεται στο 84%. Εξαίρεση αποτελεί το φράγμα Βαλσαμιώτη στα Χανιά όπου υπάρχει διακοπή τροφοδοσίας εισροών από τις 31-1-2019.

Εδώ κι έναν χρόνο λοιπόν, το Φράγμα του Βαλσαμιώτη έχει ουσιαστικά να δέχεται ποσότητες νερού, άρα δεν εξυπηρετεί το “ρόλο” του, χωρίς κάποιος από τους αρμόδιους φορείς, να τοποθετείται επί αυτού.

Πάμε να πούμε κάποιες αλήθειες…

Το Φράγμα των 40 εκ. ευρώ, έχει κατασκευαστεί όπως λένε οι πληροφορίες, σε μια περιοχή ακατάλληλη. Τα εδάφη στο Βατόλακκο , χαρακτηρίζονται από τους ειδικούς ως μη υδατοστεγανά, με αποτέλεσμα να καταγράφονται οι γιγαντιαίες διαρροές, οι οποίες παρά τις πρώτες παρεμβάσεις που έγιναν από τον ανάδοχο της κοινοπραξίας το 2016, ναι μεν περιορίστηκαν από τα 700 στα 300 κυβικά – ανά ώρα – ωστόσο και πάλι η λειτουργία(;) του Φράγματος, σύμφωνα με τον Ο.Α.Κ.κινείται εκτός των προβλεπόμενων προδιαγραφών.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ακόμη πως πέραν του λάθους στην χωροθέτηση του Φράγματος, η δεύτερη – εξίσου όμως σημαντική αστοχία – παρατηρείται στον “τύπο” της κατασκευής που επιλέχθηκε. «Γενεσιουργό αίτιο των προβλημάτων του φράγματος Βαλσαμιώτη είναι ο τύπος και τα πολύ φτηνά μηχανικά χαρακτηριστικά της βραχόμαζας (σχιστώδης, με έντονο τεκτονισμό και τάση για αποσάθρωση και διάβρωση) επί της οποίας εδράστηκε ο συγκεκριμένος τύπος φράγματος» αναφέρει μεταξύ άλλων στην έκθεση της πραγματογνωμοσύνης του, ο καθηγητής εδαφομηχανικής του Ε.Μ.Π. Μιχάλης Καββαθάς.

Το σημαντικότερο και μεγαλύτερο αρδευτικό έργο των Χανίων λοιπόν, είναι κατασκευασμένο σε λάθος θέση και με λάθος τρόπο, κι όμως σε ολόκληρο το νομό, δεν έχει ανοίξει μύτη, ούτε φυσικά και κανένα στόμα.

Πριν από έναν περίπου χρόνο, σε συνέντευξη του στη δημοσιογράφο Βίκυ Παπαδογιαννάκη και στην Κρήτη Tv, ο εκπρόσωπος της κοινοπραξίας που εκτέλεσε το έργο, Μανόλης Μαθιουλάκης, ήταν διαφωτιστικός και συγκεκριμένος.

«Κάναμε ένα έργο στο οποίο ενώ έπρεπε να έχουν γίνει διακόσιες γεωτρήσεις, ανά τρία μέτρα για να δούμε τι έδαφος είναι, είχε σε όλη την περιοχή του φράγματος τρεις γεωτρήσεις όλες κι όλες. Από κει προήλθαν και οι καταπτώσεις στο δεξί αντέρεισμα. Και εν πάσι περιπτώσει ο ανάδοχος κατασκεύασε το φράγμα σύμφωνα με μια συγκεκριμένη μελέτη που πήρε ,σε συγκεκριμένη θέση, συγκεκριμένου τύπο φράγματος και εργασίες. Από κει και πέρα εάν υπήρχαν αστοχίες λόγω πλημμελούς μελέτης και κακής επιλογής της θέσης, αυτό είναι άλλο θέμα»

Ο ίδιος εκτίμησε ότι “το έργο μπορεί να καταστεί λειτουργικό με παρεμβάσεις που όπως υπολογίζει δεν ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο ευρώ“. Εξήγησε μάλιστα ότι “ο σκοπός της στοάς τσιμεντενέσεων που υπάρχει στο φράγμα είναι ακριβώς αυτός. Να γίνονται πρόσθετες τσιμεντενέσεις για τη στεγανοποίηση του. Γενεσιουργός αιτία των διαρροών είναι ο μανδύας των τσιμεντενέσεων ο οποίος για τα συγκεκριμένα εδάφη δεν επαρκούσε. Αν όμως το έργο δεν παραληφθεί από τον Ο.Α.Κ. δεν είναι δυνατόν να ξεκινήσει μια νέα εργολαβία”. 

Τι μας είχε πει λοιπόν τότε  ο κ. Μαθιουλάκης…;

Πολύ απλά, πως όλα τα εύλογα συμπεράσματα που έχουν προκύψει για τις αστοχίες του έργου, έχουν όχι απλά βάση, είναι πέρα ως πέρα αληθινά και αποτελούν τις βασικότερες αιτίες, για τις οποίες το φράγμα των 40 εκ. ευρώ και των 5.120.000 κυβικών χωρητικότητας νερού, σήμερα, μετά τις παρατεταμένες βροχοπτώσεις των τελευταίων ημερών, που γέμισαν όλα τ’  άλλα μεγάλα – και λειτουργικά – φράγματα του νησιού, αυτό παραμένει στα όρια σχεδόν του… στεγνού, με μόλις 29% πληρότητα.

Το σημερινό άρθρο της στήλης – συνοδευόμενο από το δελτίο τύπου του Ο.Α.Κ. με τις πληρότητες των φραγμάτων – είναι μια αρχή, όχι απλά για περαιτέρω προβληματισμό – ο οποίος είναι διάχυτος αλλά βουβός –  ίσως και για την πρώτη εισαγγελική παρέμβαση που πιθανότατα να απαιτείται, μετά την έναρξη λειτουργίας του Βαλσαμιώτη, από το 2014 και μετά, προκειμένου να δοθούν από τους αρμόδιους φορείς οι απαντήσεις, στα εύλογα ερωτηματικά που υπάρχουν…

α) Έξι χρόνια μετά την ολοκλήρωση του, για ποιους λόγους δεν έχει ακόμη παραληφθεί το Φράγμα…;

β) Για πόσο χρονικό διάστημα ακόμη, η μη παραλαβή του εν λόγω έργου, θα “απαγορεύει” την ολοκλήρωση του, άρα και την λειτουργικότητα του, βάσει των όσων υποστηρίζει ο εκπρόσωπος της κοινοπραξίας…;

γ) Όλοι εκείνοι οι χειροκροτητές των εγκαινίων, που έδιναν τότε μάχη για να φανούν στις φωτογραφίες με το κόψιμο της κορδέλας του φράγματος, που κρύβονται τώρα και τι άποψη έχουν για την εξέλιξη του έργου, που “φωτογράφιζαν” εκείνη την εποχή, ως το σημαντικότερο αρδευτικό έργο των Χανίων…;

Φιλικά και Πάντα Καλοπροαίρετα 

                                                        “Ο Κύριος Έπαρχος”