Ο Λεόντιος Πετμεζάς στο eparxies.gr : Η οικονομική κρίση δεν είναι εμπόδιο αλλά γίνεται αφορμή για “έντεχνες” διαπραγματεύσεις!

Ο.Χ.

Γράφει η Όλγα Χναρά 

Πως διαμορφώνεται σήμερα η ιστορία της τέχνης και ποια είναι τα κριτήρια της καταγραφής, μιας νέας ιστοριογραφίας ;

Η ιστορία της τέχνης σήμερα συνεχίζει να διαμορφώνεται πολυποίκιλα, πολυκύμαντα και πολυδιάστατα μέσα από συλλήψεις  που κινούνται σε διαφορετικά  επίπεδα απεικόνισης ,προοπτικής και απόδοσης. Διαχρονικά συνεχίζει την καίρια παρουσία της πέρα  από την πρωτογενή εμπειρία  αποκαλύπτοντας  αποθέματα  αποκλίσεων και διευθετήσεων. Προχωρά με σταθερά βήματα, διείσδυση  και  αυτογνωσία φωτίζοντας κρύπτες και κόγχες έμπνευσης, επιβάλλοντας  εκδοχές μέθεξης και λύτρωσης  που είναι αποτελέσματα  εσωτερικής δοκιμασίας ,ταυτίσεων επισημάνσεων και διερμηνεύσεων. Τα κριτήρια καταγραφής  της νέας ιστοριογραφίας  κυοφορούνται, επωάζονται και υπάρχουν σε συγκεκριμένες θεματολογίες και περιγραφές  ανασυγκρότησης  και αναβίωσης  που εμβαθύνουν σε πλαίσια σκέψεων, απόψεων , επαληθεύσεων και αναλύσεων. Με ανεπιτήδευτη βούληση εμβαθύνουν στην γνησιότητα αισθαντικών οραμάτων της ζωογόνας διάστασης  τονίζοντας δυναμικά την οντότητα  μιας  ζωτικής φρόνησης που κρατά με επιμερισμό  τα  δεσμά της πληρότητας, της έξαρσης  και της εμπέδωσης  του ιδανικού πολιτιστικού  και πολιτισμικού στοιχείου.

Με τον τέως πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κάρολο Παπούλια…

Ο καθημερινός προβληματισμός της επιβίωσης  του σύγχρονου ανθρώπου που  βάλλεται τον κρατά κάπως μακριά από την τέχνη. Ωστόσο νομίζω πως στην διάρκεια των χρόνων αναπτύχθηκε μια διαλεκτική ευθύβολη σχέση ,ένας διάλογος  μεταξύ κοινού-θεατή και έργων τέχνης.

Πιστεύετε η κοινωνία σήμερα, είναι φιλική με την σύγχρονη τέχνη , που πολλές φορές συγκρούεται με την ακαδημαϊκή ταυτότητα ;

Ένα μέρος της κοινωνίας σήμερα συντάσσεται  με την τέχνη που γεννιέται μακριά από την Ακαδημαϊκή ταυτότητα  και κοινότητα. Μέχρι ένα σημείο και ένα βαθμό  βέβαια. Μην αμφιβάλουμε πως σε κάποια πράγματα η κοινωνία  είναι  αδιάφορη η δείχνει  αδράνεια. Υπάρχει δράση και αντίδραση. Άλλοτε πάλι γίνεται φιλική. Αποδέχεται και παράλληλα δεν αποδέχεται  τέτοιες καταστάσεις. Αυτό είναι καθαρά πολιτική πράξη. Συχνά  επικροτεί  και επιδοκιμάζει τεχνικές που  προέρχονται από απόφοιτους εργαστηρίων και  ιδιωτικών σχολών. Γεγονός είναι πως παρακολουθούμε εξαίρετα ιδεογραμμικά και εμβληματικά  επιτεύγματα απτότητας με πηγές  από  πλούσιο προσεγμένο  υλικό, με επιμελημένη συγχορδία ωσμώσεων από ανθρώπους που δεν βρέθηκαν στο περιβάλλον της σχολής καλών τεχνών. Σημασία έχει η αυτάρκεια της ομοιογένειας  , η διατήρηση της αυτοδύναμης ισορροπίας και η ανάλυση της μεταμορφωτικής διήθησης όταν  πετυχαίνονται .

Το ενδιαφέρον του κόσμου για την τέχνη είναι περιορισμένο στις μέρες μας και εάν ναι, πιστεύετε φταίει το πώς αντιλαμβάνεται ο κόσμος την τέχνη σήμερα;

Ο καθημερινός προβληματισμός της επιβίωσης  του σύγχρονου ανθρώπου που  βάλλεται τον κρατά κάπως μακριά από την τέχνη. Ωστόσο νομίζω πως στην διάρκεια των χρόνων αναπτύχθηκε μια διαλεκτική ευθύβολη σχέση ,ένας διάλογος  μεταξύ κοινού-θεατή και έργων τέχνης. Ο κόσμος αντιλαμβάνεται το μεγαλείο της τέχνης που δρα θεραπευτικά και καταπραϋντικά . Την έχει ανάγκη για την καλύτερη ψυχολογική διάθεση  και την προσωπική ηρεμία και γαλήνη του . Προσανατολίζεται λοιπόν προς  την άμεση προσέγγιση της. Ταυτίζεται μαζί της ,νιώθει τα ισχυρά νοήματα και μηνύματα της  και μέσα από αυτή την στοιχειώδη συνεύρεση ακολουθεί την οδό  μιας  αυθεντικής και ουσιαστικής  επικοινωνίας.

Με το Μανόλη Γλέζο

Σε κάθε κρίση η τέχνη ήταν αντίδοτο, που λειτουργούσε  σαν ένα καταφύγιο… 

Η οικονομική κρίση είναι εμπόδιο για αυτόν που θέλει να ασχοληθεί με την τέχνη; Πιστεύω πως η συγκεκριμένη κρίση  που με αυτή την μορφή  είναι πρωτοφανής για την Ελλάδα, όπως ακούμε από τους παλαιότερους  δεν είναι  εμπόδιο αλλά γίνεται αφορμή  για έντεχνες διαπραγματεύσεις. Αναμφίβολα τροφοδοτεί  την  έμπνευση. Μοιραία επηρεάζει  θετικά  τους δρώντες δημιουργούς της εποχής. Σε κάθε κρίση η τέχνη ήταν αντίδοτο, που λειτουργούσε  σαν ένα καταφύγιο. Σήμερα οι εκθέσεις έχουν αρκετούς  επισκέπτες   αλλά  χαρακτηρίζονται  από ελάχιστες πωλήσεις. Πολλαπλασιάζεται το ενδιαφέρον του κόσμου για να δει , όχι για να αγοράσει και να αποκτήσει κάτι, ψάχνει  όμως στην τέχνη ένα στήριγμα για να ανταπεξέλθει  για τις δυσκολίες των καιρών.

 

Ένας καλλιτέχνης είναι λιγότερο επαγγελματίας αν εξασκεί την τέχνη του ,συγχρόνως με κάποιο άλλο επάγγελμα;

Δεν  είναι λιγότερο επαγγελματίας σύμφωνα με τα δεδομένα που υπάρχουν. Πρέπει να έχει βιοποριστικό επάγγελμα. Ο καλλιτέχνης προσεγγίζει με περισσότερο οικείο τρόπο, υπερβατική συνοχή και προσαρμογή  την διαδικασία  όταν έχει εξασφαλίσει τα προς το ευ ζήν .

Σε νεότερη ηλικία, με την Ζωή Λάσκαρη

Η αγορά ενός έργου τέχνης κάποιου σύγχρονου ζωγράφου, θα μπορούσε να είναι ταυτόχρονα και μια επένδυση χρημάτων;

Φυσικά και μπορεί να είναι επένδυση γιατί υπάρχουν ευτυχώς  σύγχρονοι δημιουργοί με ανέλιξη και εξέλιξη που πολλαπλασιάζουν μέρα με την μέρα  τις μετοχές και την αγοραστική δύναμη τους στο χρηματιστήριο της τέχνης.

Με αυτά τα κριτήρια επιλέγω τις συνεργασίες μου…

Ποια είναι τα κριτήρια που επιλέγετε τους καλλιτέχνες, που σας ενδιαφέρουν να συνεργαστείτε ;

Κριτήρια είναι συνήθως οι τάσεις και οι σχολές που ακολουθούν .Με ενδιαφέρουν οι πληθωρικές ,πολύσημες αλληλουχίες, οι αποτυπώσεις με σειριακές  απολήξεις ,οι γραμμικές εκδοχές σχημάτων ,οι διαχυτικές εκρήξεις χρωμάτων, οι πρωτοποριακές και οι μεταμοντέρνες σημειολογικές διαδρομές. Αυτό δεν σημαίνει πως αποφεύγω τον απόλυτο ρεαλισμό. Τολμώ μια διερευνητική περιήγηση  με σχετικότητα στις προθέσεις μου  που στηρίζεται στην αμεσότητα, στην ευκρίνεια και στην αφομοιωτική ικανότητα των θεματικών μορφοποιήσεων.

Δημιουργός και καλλιτέχνης, είναι το ίδιο κατά την γνώμη σας ;

Ο δημιουργός και ο καλλιτέχνης είναι  ευρύτερες ουσιαστικές  έννοιες που σημαίνουν αφοσίωση με πάθος και με ένταση  στο ιδεώδες της τέχνης . Με ιδεογραφικές  παραθέσεις και πρισματικούς συσχετισμούς ο δημιουργός –καλλιτέχνης αντιμετωπίζει  μεθοδευμένα την εικονιστική επιφάνεια, με ορθολογιστική συνέπεια , αναλογίες λυρικού  προσανατολισμού και  ευρηματικού προσδιορισμού. Κινητοποιεί  με εναλλασσόμενο περιεχόμενο  τις φόρμες των εκλεπτυσμένων καταθέσεων  και εστιάζει  με μεστότητα στην  συμπαντική νομοτέλεια.

Η αγορά ενός έργου τέχνης φυσικά και μπορεί να είναι επένδυση γιατί υπάρχουν ευτυχώς  σύγχρονοι δημιουργοί με ανέλιξη και εξέλιξη που πολλαπλασιάζουν μέρα με την μέρα  τις μετοχές και την αγοραστική δύναμη τους στο χρηματιστήριο της τέχνης

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Πρόκειται να παρουσιάσω  νέες εκθέσεις στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό. Παράλληλα  γράφω κείμενα για εκθέσεις και έχω κληθεί να προλογίσω δρώμενα  σε γνωστά Μουσεία και άλλους χώρους σε συνεργασία με Δήμους ,Πρεσβείες και  πολιτιστικούς φορείς. Επίσης συνεχίζω τις συνεργασίες μου με ιδρύματα και εκδοτικούς οίκους.

 

 

Με τη σύζυγό του Μαριλένα Φωκά
                                         Λίγα λόγια για τον κ. Λεόντιο Πετμεζα…
  • Ο Λεόντιος Πετμεζάς είναι πτυχιούχος της σχολής  Πολιτικών  Επιστήμων και Δημόσιας διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών και της  Δραματικής σχολής του Εθνικού Ωδείου . Παρακολούθησε δημοσιογραφία στο Ίδρυμα Μπότση . Ιστορία τέχνης  και ζωγραφική στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό.
  • Επιμελείται  εκθέσεις , φεστιβάλ, συμπόσια  και συνέδρια, σε συνεργασία με Δήμους, Πρεσβείες, Υπουργεία, Περιφέρειες , μουσεία , ιδρύματα, πινακοθήκες και πολιτιστικές  εταιρίες .
  • Έχει συμβάλει  ως επιστημονικός σύμβουλος  και σύμβουλος τέχνης  σε  πρωτοποριακές προσεγγίσεις  παρουσίασης και στην διοργάνωση σημαντικών πολιτιστικών  γεγονότων και δρώμενων τέχνης και πολιτισμού ανά τον κόσμο.

 

  • Ασχολείται  με την μελέτη, την έρευνα  και την προοπτική της ιστορίας  τέχνης καθώς και με την εκτίμηση έργων τέχνης.
  • Προλογίζει βιβλία και καταλόγους εικαστικών εκθέσεων.
  • Έχει  γράψει  βιβλία και  θεατρικά έργα. Δοκίμια ,κριτικές  και μελέτες του δημοσιεύονται  στον έντυπο και ηλεκτρονικό  τύπο.
  • Συχνά είναι εισηγητής και ομιλητής σε Ελληνικές και διεθνείς συναντήσεις και ημερίδες για την τέχνη.
  • Έχει βιογραφηθεί σε λεξικά, εκδόσεις και στο διαδίκτυο.
  • Έχει  τιμηθεί  από επιστημονικούς και άλλους φορείς για την προσφορά του.
  • Είναι μέλος  της Ένωσης Συντακτών Περιοδικού & Ηλεκτρονικού Τύπου και της  Ευρωπαϊκής  Ομοσπονδίας  Δημοσιογράφων.
  • Είναι παντρεμένος  με την εικαστικό –πολιτισμολόγο Μαριλένα Φωκά.