Με αφορμή τη δήλωση Καραμανλή για τα διόδια στην Κρήτη, να τι ισχύει με τα διόδια σε άλλες χώρες της Ευρώπης

Με αφορμή τη δήλωση του Υπουργού Μεταφορών κ. Kαραμανλή ότι δεν είναι θέμα “ταμπού” στην Κρήτη η συζήτηση περί διοδίων και ότι “αν θέλουμε να έχουμε καλούς και ασφαλείς δρόμους πρέπει να πληρώνουμε διόδια, όπως γίνεται και στους ευρωπαϊκούς οδικούς άξονες”, δημοσιεύουμε τι πραγματικά ισχύει σε άλλες χώρες της Ευρώπης και γιατί η περίπτωση της Ελλάδας είναι πραγματικά μοναδική…

Διόδια υπάρχουν σε αρκετές χώρες, όπως στην Αυστρία, τη Γαλλία, την Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιρλανδία, την Ισπανία, την Ιταλία, την Ουγγαρία, την Πολωνία, την Πορτογαλία, τη Σλοβακία, τη Σλοβενία και την Τσεχική Δημοκρατία.

Στα παρακάτω κράτη ΔΕΝ υπάρχουν διόδια:

Γερμανία

Βέλγιο

Ολλανδία

Λουξεμβούργο

Δανία

Ισλανδία

Νορβηγία

Σουηδία

Μάλτα

Μαυροβούνιο

Εσθονία

Λετονία

Λιθουανία

Σε Αυστρία, Ουγγαρία, Σλοβακία και Τσεχική Δημοκρατία ισχύει το αυτοκόλλητο που τα αγοράζεις ακόμη και από μεγάλα βενζινάδικα (όπως τα δικά μας τέλη κυκλοφορίας) και δεν υπάρχουν σταθμοί διοδίων επιπρόσθετα. (http://europa.eu/travel/index_el.htm)

Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα όπου πληρώνουμε και υπέρογκα τέλη κυκλοφορίας και υπέρογκα διόδια, ενώ στις υπόλοιπες χώρες όπου υπάρχουν τέλη κυκλοφορίας δεν υπάρχουν διόδια ενώ εάν υπάρχουν διόδια, δεν υπάρχουν τέλη κυκλοφορίας!

Σε πολλές χώρες που εισπράττονται διόδια το ποσό μειώνεται με την πάροδο του χρόνου.

Τα διόδια σταματούν μόλις γίνει απόσβεση του αυτοκινητόδρομου.

Στην Ελλάδα με τόσα που έχουμε πληρώσει η απόσβεση έχει γίνει εδώ και 30 χρόνια χωρίς όμως να έχουμε ακόμη δρόμους ενώ ούτε διαφαίνεται ότι θα σταματήσουν οι Έλληνες κάποια στιγμή να πληρώνουν διόδια!

Περιττό να αναφέρουμε την άριστη κατάσταση των ευρωπαϊκών αυτοκινητόδρομων, στις περισσότερες χώρες, καθώς και την ύπαρξη ασφαλών και καλοσυντηρημένων παραδρόμων και εναλλακτικών διαδρομών στις χώρες όπου υπάρχουν διόδια.

Μια ματιά και στις χώρες που έχουν διόδια φανερώνει ότι η Ελλάδα (όπου ο κάθε Έλληνας πολίτης πληρώνει ΚΑΙ υπέρογκα τέλη κυκλοφορίας) έχει τα ακριβότερα διόδια πανευρωπαϊκά.

Δείτε τον σχετικό πίνακα με τα διόδια για Ι.Χ. ανά 100 χλμ. αυτοκινητοδρόμου.

Χώρα Ελάχιστο κόστος Ανώτατο κόστος

Βοσνία Ερζεγοβίνη

2,90 €

2,90 €

Γαλλία

9,53 €

9,53 €

Ελλάδα

8,20 €

14,00 €

Μεγάλη Βρετανία

1,17 €

1,81 €

Ιρλανδία

6,89 €

8,48 €

Ιταλία

9,70 €

9,70 €

Κροατία

5,04 €

7,65 €

FYROM

2,95 €

3,60 €

Πολωνία

3,03 €

27,74 €

Πορτογαλία

1,60 €

6,11 €

Σερβία

3,11 €

3,11 €

Ισπανία

8,98 €

11,47 €

Τουρκία

0,28 €

0,61 €

Λευκορωσία

4,00 €

4,00 €

Τι λέγαν οι θεσμικοί φορείς της Κρήτης

Υπενθυμίζουμε ότι πρόσφατα τον Σεπτέμβρη του 2019 ο περιφερειάρχης Κρήτης κ. Σταύρος Αρναουτάκης, η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου κ. Μαίρη Λιονή και η πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ κ. Ειρήνη Βρέντζου είχαν εκφράσει την αντίθεσή τους, στεκόμενοι και στο γεγονός ότι δεν υπάρχει εναλλακτικός, παράλληλος οδικός άξονας ώστε να δίνεται η επιλογή μετακίνησης για όσους δεν μπορούν ή δε θέλουν να πληρώνουν διόδια…

«Μπορεί κάλλιστα να γίνει το έργο του ΒΟΑΚ χωρίς διόδια. Δεν τίθεται θέμα διοδίων, πέραν όλων των άλλων, και για τον λόγο ότι δεν υπάρχει άλλος παράλληλος δρόμος που να συνδέει το ένα άκρο της Κρήτης με το άλλο ώστε να υπάρχει η αναγκαία εναλλακτική οδική σύνδεση, όπως πρέπει να υπάρχει στην περίπτωση επιβολής διοδίων. Έχω επανειλημμένως τονίσει και στον πρωθυπουργό, στον κ. Μητσοτάκη, και προς τα στελέχη της κυβέρνησης να προχωρήσουν, αφού θέλουν και το κρίνουν σκόπιμο, σε νέα αρχιτεκτονική για το έργο, αλλά να κρατήσουν τα θετικά στοιχεία του υπάρχοντος σχεδιασμού. Αν πάμε σε επανασχεδιασμό από την αρχή, δεν υπάρχει περίπτωση να δούμε το έργο να ξεκινά πριν το 2023 με 2024», είχε τονίσει ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης.

«Δε χρειάζονται διόδια. Δε θέλουμε διόδια. Διότι, πέρα από τα άλλα, δεν υπάρχει και εναλλακτική οδική επιλογή. Δεν υπάρχει δεύτερος παράλληλος δρόμος, για να μπορούν να τον χρησιμοποιούν όσοι δεν μπορούν οικονομικά ή δε θέλουν να πληρώνουν διόδια», είχε πει η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαίρη Λιονή.

Κατηγορηματικό «όχι» και από το Παράρτημα Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου στο σενάριο των διοδίων, διά στόματος της προέδρου της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ/ΤΑΚ Ειρήνης Βρέντζου.

«Προφανώς και δεν είμαστε σύμφωνοι, προφανώς και δεν μπορούμε να συναινέσουμε σε διόδια. Ο ΒΟΑΚ είναι ο μοναδικός οδικός άξονας κατά μήκος της Κρήτης. Δε γίνεται λοιπόν να υποχρεωθούν οι Κρητικοί να πληρώνουν διόδια για να πηγαίνουν από το ένα μέρος στο άλλο χωρίς να έχουν άλλη επιλογή μετακίνησης», είχε τονίσει η κ. Βρέντζου.

agonaskritis.gr