Μαρία Μάντακα: Δεν υπάρχουν δικαιολογίες για να μην αθλούμαστε τους θερμούς μήνες του καλοκαιριού!

Καλοκαίρι και Άσκηση…

 

Γράφει η Ανδρονίκη Κοκοτσάκη*

 

Η Μαρία Μάντακα είναι απόφοιτη ΤΕΦΑΑ Αθηνών,instructor pilateς και personal trainer. Επίσης είναι κάτοχος διπλώματος ‘’ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ’’. Εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα.

Α.Κ:Κατά πόσο το καλοκαίρι με τις υψηλές θερμοκρασίες μας επιτρέπει να θέσουμε σε εφαρμογή ένα πρόγραμμα άσκησης ,αυξάνοντας την φυσική μας δραστηριότητα;

Μ.Μ:Το καλοκαίρι που έχουμε καλύτερη διάθεση και περισσότερο ελεύθερο χρόνο είναι μία ιδανική περίοδος του χρόνου για να αυξήσουμε την καθημερινή μας φυσική δραστηριότητα και να ξεκινήσουμε ένα πρόγραμμα άσκησης ώστε να βελτιώσουμε την σωματική και ψυχική μας υγεία. Ένα πρόγραμμα άσκησης για να είναι αποτελεσματικό για την υγεία των ασκουμένων θα πρέπει να έχει ως στόχο:

  • Την βελτίωση της αερόβιας ικανότητας/αντοχή
  • Την ανάπτυξη της δύναμης και της κινητικότητας(ευλυγισία-ευκαμψία)
  • Την ανάπτυξη των συντονιστικών ικανοτήτων(κυρίως ισορροπίας)

Δεν γυμναζόμαστε ποτέ με άδειο στομάχι.Ένας νηστικός οργανισμός προσπαθώντας να βρει ενέργεια από κάπου,στρέφεται αναγκαστικά στους μύες με αποτέλεσμα την απώλεια μυϊκού ιστού και την μείωση της αντοχής και της δύναμής μας

Εκτός από την αύξηση της φυσικής δραστηριότητας και άσκησης ,το καλοκαίρι είναι μία περίοδος όπου θα ήταν σημαντικό να βελτιώσουμε την ποιότητα της διατροφής μας και να εντάξουμε στο διαιτολόγιο μας περισσότερη κατανάλωση φρούτων,λαχανικών και ψαριών (συχνά-μικρά-ελαφριά γεύματα).Εξίσου απαραίτητη είναι η κατάλληλη ενυδάτωση με στόχο την αποφυγή φαινομένων αφυδάτωσης. Αποφεύγουμε την άσκηση τις ώρες που έχει έντονη ηλιοφάνεια (προτιμάμε τις πρωινές και βραδινές ώρες). Όσον αφορά την ενδυμασία φοράμε ελαφριά ρούχα που αφήνουν το σώμα να ιδρώνει ώστε να αποβάλλεται η θερμότητα.Αν αθλούμαστε σε εξωτερικό χώρο φοράμε καπέλο,γυαλιά ηλίου και χρησιμοποιούμε αντηλιακό.

Η εικόνα ίσως περιέχει: ένα ή περισσότερα άτομα
Αποφεύγουμε την άσκηση τις ώρες που έχει έντονη ηλιοφάνεια

Α.Κ:Ποια λάθη κάνουμε στην διατροφή μας όταν γυμναζόμαστε;

Μ.Μ:Δεν γυμναζόμαστε ποτέ με άδειο στομάχι.Ένας νηστικός οργανισμός προσπαθώντας να βρει ενέργεια από κάπου,στρέφεται αναγκαστικά στους μύες με αποτέλεσμα την απώλεια μυϊκού ιστού και την μείωση της αντοχής και της δύναμής μας. Δεν παραλείπουμε γεύματα ΠΟΤΕ. Για παράδειγμα δεν ξεκινάμε να τρέξουμε το πρωί ή να αθληθούμε με άδειο στομάχι.Καταναλώνουμε ένα θρεπτικό ελαφρύ πρωινό (π.χ.μία φέτα ολικής αλέσεως με ταχίνι ή φυστικοβούτυρο,μία μπανάνα και ξηρούς καρπούς).

Συμπληρώματα διατροφής: Ναι μεν αλλά…

Α.Κ:Ποια είναι η γνώμη σου για τα συμπληρώματα διατροφής;

Μ.Μ:Δίνουμε πολλή σημασία σε ειδικά προϊόντα όπως συμπληρώματα διατροφής ,μπάρες πρωτεϊνης ,ενεργειακά ποτά. Μπορεί να είναι καλά αλλά δεν περιέχουν όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται ο οργανισμός και το να βασιζόμαστε πάνω τους περισσότερο απ’ότι πρέπει είναι μεγάλο “πλήγμα”  για την διατροφή μας.

Α.Κ:Και μετά την πρωτεΐνη… το χάος!!!

Μ.Μ:Όσον αφορά την κατανάλωση πρωτεΐνης, είναι αναγκαία για να χτίσουμε γερούς μύες ,για να χάσουμε περισσότερα κιλά αλλά αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να γίνει η βάση της διατροφής μας.Εξίσου απαραίτητη είναι η κατανάλωση φυτικών ινών και καλών λιπαρών.Φυτικές ίνες μπορούμε να πάρουμε από προϊόντα ολικής αλέσεως ,ξηρούς καρπούς,avocado,κ.α.Επίσης σημαντική είναι η κατανάλωση τροφών που περιέχουν ιχνοστοιχεία όπως μαγνήσιο,σίδηρο,που είναι απαραίτητα για την καλή λειτουργία του οργανισμού.

Α.Κ:Ποια ή ποιες μορφές άθλησης θα μας πρότεινες τους καλοκαιρινούς μήνες που διανύουμε;

Μ.Μ:Ζούμε σε μία πόλη με πολλές παραλίες. Πηγαίνουμε στην θάλασσα και γενικά προτιμάμε τις εξωτερικές φυσικές δραστηριότητες,όπως περπάτημα στην φύση,κολύμπι,απογευματινή βόλτα με το ποδήλατο και γενικά εναλλακτικές μορφές άσκησης ,water sportς,beach volley κ.α.Γενικά δεν υπάρχουν δικαιολογίες για να μην αθλούμαστε τους θερμούς μήνες του καλοκαιριού.

Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο, κάθεται, παπούτσια και εσωτερικός χώρος
Άσκηση τρεις φορές την εβδομάδα είναι ιδανικά…

Α.Κ:Πρέπει να γυμναζόμαστε κάθε μέρα;

Μ.Μ:Η συχνότητα άσκησης έχει να κάνει με τους στόχους και τα χρονικά περιθώρια που έχει κάποιος για να γυμναστεί.Η γνώμη μου είναι ότι τρεις φορές την εβδομάδα είναι ιδανικά ,αυτό όμως δεν σημαίνει ότι τις υπόλοιπες τέσσερις είμαστε σε αδράνεια.Πρέπει να υπάρχει μια φυσική δραστηριότητα, όπως για παράδειγμα περπάτημα ,αντί για ασανσέρ σκάλες κ.α.

Η πρωτεΐνη, είναι αναγκαία για να χτίσουμε γερούς μύες ,για να χάσουμε περισσότερα κιλά αλλά αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να γίνει η βάση της διατροφής μας

Α.Κ:Πόσο σημαντική είναι η προθέρμανση;

Μ.Μ:Πολύ σημαντικό κομμάτι στην σωματική άσκηση είναι η προθέρμανση.Αν η γυμναστική μας καταλαμβάνει μία ώρα ,η προθέρμανση απαιτεί τα πρώτα 4 με 7 λεπτά(χαμηλής έντασης 55%),προκειμένου να προετοιμαστεί το αναπνευστικό και καρδιαγγειακό σύστημα για την βασική άσκηση.Η προθέρμανση πρέπει να περιλαμβάνει διατάσεις ,οι οποίες προετοιμάζουν  μύες ,τένοντες,συνδέσμους και αρθρώσεις για την προπόνηση που θα ακολουθήσει,προκειμένου να αποφύγουμε τραυματισμούς .Φυσικά ,στο τέλος κάθε άσκησης εξίσου σημαντική είναι η αποθεραπεία ,η οποία επαναφέρει τους μύες στην αρχική τους κατάσταση.

* Καθηγήτρια – Φιλόλογος