Γιατί να επιλέξω γραφείο διαχείρισης για την πολυκατοικία μου…;

Α.Σ.

Τα τελευταία δέκα χρόνια, η κύρια επαγγελματική μου ενασχόληση είναι η διαχείριση πολυκατοικιών και οι καθαρισμοί χώρων. Όπως μπορεί κάποιος να φανταστεί, στα δέκα αυτά χρόνια έχω αποκομίσει τεράστια εμπειρία στη διαχείριση όχι μόνο πολυκατοικιών αλλά κυρίως ανθρώπων (άλλωστε ήταν πάντα όνειρό μου να γίνω ψυχολόγος…).

Γράφει η Άννα Σαματά…

candia

Όμως, τι προβλήματα μπορεί να αντιμετωπίζει μία πολυκατοικία και πώς αυτά λύνονται;

Όπως έχω πει αρκετές φορές, κάθε πολυκατοικία με τους συνοικούντες σε αυτή αποτελεί μία μικρογραφία της κοινωνίας μας. Είναι γνωστό τοις πάσι ότι η ελληνική κοινωνία δεν είναι μία κοινωνία χωρίς προβλήματα, αντιθέτως είναι μία κοινωνία με πολλές αντιθέσεις και -ενίοτε- ακραίες συμπεριφορές. Ακριβώς οι ίδιες, λοιπόν, συμπεριφορές είναι που συναντώνται σε μία πολυκατοικία.

Το πιο σύνηθες φαινόμενο είναι να υπάρχει -τουλάχιστον- ένας διαμένων, ο οποίος δεν είναι και πολύ τυπικός στις οικονομικές υποχρεώσεις του απέναντι στην πολυκατοικία και τα -ασήμαντα θεωρητικά- κοινόχρηστα. Σε όλο αυτό συνετέλεσε εν μέρει η “οικονομική κρίση”, όμως, περισσότερο από όλα συνετέλεσε η “κρίση αξιών”, όπως την ονομάζω εγώ.

Τι εννοώ με όλο αυτό; Είναι γεγονός ότι εκείνοι που συνήθως είναι τυπικοί στις οικονομικές τους υποχρεώσεις είναι εκείνοι που -ως επί το πλείστον- δεν έχουν πολλά χρήματα. Σε αντίθεση με αυτούς που ναι μεν δεν έχουν χρήματα αλλά έχουν φιλότιμο και δεν τους αρέσει να χρωστούν είναι εκείνοι οι όποιοι διαθέτουν ακριβώς αντίστροφα τα παραπάνω “προσόντα”, έχουν δηλαδή χρήματα αρκετά ώστε να φέρουν εις πέρας τις υποχρεώσεις τους αλλά δε διαθέτουν φιλότιμο για να αποφασίσουν να το κάνουν. Έτσι, οι τελευταίοι είναι εκείνοι που σε μια πολυκατοικία αποτελούν τα “παράσιτα” καθώς επιβιώνουν δωρεάν εις βάρος όλων των υπολοίπων.

Αφού, λοιπόν, έκανα όλη αυτή την αναγκαία εισαγωγή, μπαίνω στο προκείμενο: Πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν αυτά τα “παράσιτα” από όλους εκείνους τους ανθρώπους που είναι τυπικοί στις υποχρεώσεις τους; Η απάντηση είναι πάρα πολύ απλή και έγκειται σε ένα πάρα πολύ βασικό στοιχείο: στη νομιμότητα.

Αποτέλεσμα εικόνας για πολυκατοικίες Χανιά κοινόχρηστα

Εάν θέλετε να αντιμετωπίσετε και να βρείτε πραγματική λύση στο πρόβλημα αυτών των ανθρώπων, πρέπει να είστε απολύτως τυπικοί σε οποιοδήποτε έξοδο δηλώνεται στην πολυκατοικία: από το μισθό ενός διαχειριστή μέχρι το μισθό της καθαρίστριας, τη συντήρηση του ανελκυστήρα αλλά και όλα τα έξοδα που προκύπτουν σε κάθε κτήριο.

Είναι πολύ σύνηθες σε μία πολυκατοικία να υπάρχει ένας λεγόμενος “εσωτερικός διαχειριστής”, ο οποίος αναλαμβάνει να τακτοποιεί τις υποθέσεις της πολυκατοικίας: να χρεώνει τους λογαριασμούς ρεύματος και νερού, τα έξοδα για τη συντήρηση του ασανσέρ αλλά και όλες τις υπόλοιπες πάγιες ή μη δαπάνες. Αυτό δε δημιουργεί φυσικά κανένα απολύτως πρόβλημα καθώς ποιος άλλος θα μπορεί να ξέρει τα προβλήματα του “σπιτιού” καλύτερα από τον ίδιο τον “οικοδεσπότη”;

 

Το πρόβλημα δημιουργείται όταν αυτός ο διαχειριστής είτε λαμβάνει μισθό είτε εξαιρείται -με οποιονδήποτε τρόπο- από τη συμμετοχή τους στις δαπάνες κοινοχρήστων. Αυτό, δυστυχώς, δεν είναι νόμιμο, όπως δεν είναι νόμιμο να χρησιμοποιούνται για τον καθαρισμό της πολυκατοικίας άτομα που δεν είναι ασφαλισμένα και δε δηλώνουν το μισθό που λαμβάνουν. Φυσικά, δεν είναι νόμιμο να υπάρχουν αποδείξεις που δεν περιλαμβάνουν Φ.Π.Α.. Όσο υπάρχουν τέτοιες καταστάσεις, ένα είναι σίγουρο: δεν μπορείτε με κανέναν απολύτως τρόπο να διεκδικήσετε χρήματα από κάποιον οφειλέτη.

Αποτέλεσμα εικόνας για πολυκατοικίες Χανιά κοινόχρηστα

Εδώ, λοιπόν, φαίνεται η χρησιμότητα ενός νομίμως λειτουργούντος διαχειριστικού γραφείου: τα αντανακλαστικά του απέναντι σε καθ’ έξιν οφειλέτες. Κάθε σωστό γραφείο διαχείρισης έχει νομικούς συμβούλους με τους οποίους συνεργάζεται και οι οποίοι είναι εξειδικευμένοι να αντιμετωπίζουν τέτοιες καταστάσεις.

Φυσικά και υπάρχουν ενδοιασμοί για την ανάληψη της διαχείρισης από ένα γραφείο. Οι πιο συνηθισμένοι είναι ο οικονομικός παράγοντας και η “καχυποψία” απέναντι σε καθετί που δε γνωρίζουμε. Και τα δύο επιχειρήματα μπορούν πολύ εύκολα να καταρριφθούν. Όσον αφορά το οικονομικό κομμάτι, οι τιμές ενός διαχειριστικού γραφείου δεν απέχουν από το μη-νόμιμο μισθό ενός εσωτερικού διαχειριστή. Περιλαμβάνουν όλους τους νόμιμους φόρους οπότε η πολυκατοικία είναι κατοχυρωμένη απέναντι σε οποιονδήποτε έλεγχο. Εδώ αξίζει να αναφερθεί ότι έχουν ήδη ξεκινήσει έλεγχοι νόμιμων παραστατικών σε πολυκατοικίες και υπεύθυνοι για οποιοδήποτε παράπτωμα είναι οι ιδιοκτήτες των διαμερισμάτων.

Σχετικά με την “καχυποψία” που υπάρχει απέναντι σε οποιονδήποτε διαχειρίζεται τα χρήματά μας. Είναι πολύ εύκολο να απαντήσουμε και να βρούμε λύση αν σκεφτούμε το απλό: τι έχει να κερδίσει και τι έχει να χάσει μια επιχείρηση σε σχέση με έναν “εσωτερικό διαχειριστή”; Όσον αφορά στον τρόπο των χρεώσεων, ένα είναι σίγουρο: καμία επιχείρηση δεν έχει να κερδίσει το παραμικρό χρεώνοντας τα διαμερίσματα μίας πολυκατοικίας κατά το δοκούν. Αυτό ακριβώς ισχύει και για όλες τις χρεώσεις. Αναρωτηθείτε το εξής: γιατί μία επιχείρηση να ρισκάρει τη φήμη και το μέλλον της και πώς μπορεί κάποιος να προστατευθεί από αυτό; Η απάντηση είναι πάρα πολύ απλή: διαφάνεια.

Προτιμήστε γραφεία διαχείρισης που έχουν καλή φήμη, συζητήστε με ανθρώπους που διαμένουν σε άλλες πολυκατοικίες, ψάξτε και ενημερωθείτε για το ποια γραφεία παρέχουν τον πιο επαρκή τρόπο ενημέρωσης. Εάν με ρωτάτε, θα προτιμούσα ένα γραφείο με το οποίο θα μπορούσα να έρθω σε επαφή οποιαδήποτε ώρα της ημέρας, από οποιοδήποτε σημείο του κόσμου. Προτιμήστε γραφεία που σας παρέχουν -εκτός της κλασικής τυπογραφικής μεθόδου- και ηλεκτρονική ενημέρωση, προτιμήστε γραφεία με online σύστημα, γραφεία τα οποία έχουν διαθέσιμα τα παραστατικά αλλά και τις εξοφλήσεις των λογαριασμών σας ηλεκτρονικά ώστε να μπορούν να απαντήσουν τους προβληματισμούς σας οποιαδήποτε στιγμή.

Μη διστάσετε να έρθετε σε επαφή μαζί μας ακόμα και εάν πρόκειται μόνο για συμβουλές. Σίγουρα, η εμπειρία και ο επαγγελματισμός μας είναι οι καλύτεροι οδηγοί.