Δημήτρης Φραγκάκης: “Πρωταθλητισμό” έχω σκοπό να κάνω και στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού…!

Τους τελευταίους μήνες  – μετά από το βάπτισμα πυρός που έλαβε στον στίβο των εθνικών εκλογών –  άφησε πίσω του τ’ αγαπημένα του Χανιά κι επέστρεψε στην πρωτεύουσα, προκειμένου ν’ αναλάβει χρέη Γενικού Γραμματέα στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού.

Έχοντας πλέον βρει τον «βηματισμό» του στον ΕΟΤ, ο Δημήτρης Φραγκάκης, στην πρώτη του μεγάλη συνέντευξη μας μίλησε – με πολύ πάθος ομολογουμένως – για τα νέα του καθήκοντα, αλλά και για τους στόχους που ο ίδιος έχει θέσει. Η εργατικότητα και η μεθοδικότητα είναι δυο από τα στοιχεία που τον διακρίνουν όλα αυτά τα χρόνια που ασχολείται με τα κοινά – λέμε εμείς –  αλλά πλέον ο ίδιος δηλώνει έτοιμος και για… πρωταθλητισμό! 

«Ψηλά οι στόχοι, χαμηλά το κεφάλι, γιατί μόνο με σκληρή δουλειά θα τα καταφέρουμε»

Δυο και πλέον μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων σας ως Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ, ποια είναι τα πρώτα σας συναισθήματα αλλά και τα πρώτα ποιοτικά συμπεράσματα στα οποία έχετε καταλήξει για το νέο σας «αντικείμενο»;

Ο Τουρισμός αποτελεί την πιο ισχυρή,  εξωστρεφή βιομηχανία της χώρας μας με μεγάλη συμβολή στην παραγωγή πλούτου και θέσεων εργασίας. Είναι επομένως μεγάλη ευθύνη και μεγάλη πρόκληση για εμένα η ανάληψη της θέσης του γ.γ. του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού. Σ’ αυτές τις πρώτες εβδομάδες μου στον ΕΟΤ έχω αποκτήσει πλέον μια καλύτερη συνολική  εικόνα του κλάδου και ήδη έχουμε ξεκινήσει ως νέα ηγεσία την υλοποίηση ενός φιλόδοξου σχεδίου προβολής της χώρας στο εξωτερικό για την επόμενη χρονιά. Σίγουρα μπορούμε να κάνουμε πολλά περισσότερα και πολύ καλύτερα. Το δικό μου μοτο είναι “Ψηλά οι στόχοι, χαμηλά το κεφάλι” γιατί μόνο με σκληρή δουλειά θα τα καταφέρουμε.

«Δυστυχώς στην Κρήτη  τα τελευταία χρόνια έχει προκύψει  ένα μεγάλο χάσμα. Χάσμα μεταξύ των ιδιωτικών επενδύσεων που έχουν γίνει στον τουρισμό και των δημοσίων επενδύσεων που δεν έχουν γίνει στις υποδομές μας»

Η φετινή τουριστική σεζόν που ολοκληρώνεται αυτές τις ημέρες, χαρακτηρίστηκε ως «πολλή ιδιαίτερη», ενώ σε ότι αφορά την ιδιαίτερη πατρίδα σας, τα Χανιά, το τελικό πρόσημο της χρονιάς, θα είναι μάλλον αρνητικό. Έχετε εντοπίσει τις αιτίες που οδήγησαν σε αυτά τα αποτελέσματα, τόσο γενικά όσο και ειδικά;

Ας περιμένουμε πρώτα τα επίσημα ολοκληρωμένα στοιχεία της σεζόν για να προβούμε σε ασφαλή συμπεράσματα για το 2019. Όπως και να έχει πάντως η σεζόν που  πέρασε φαίνεται πως έκανε μια “διόρθωση” σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια  ενώ επηρεάστηκε προφανώς όσον αφορά τις αφίξεις ενδεχομένως και τα έσοδα και από την κατάρρευση της Thomas Cook. Γενικότερα είναι πολλά αυτά που μπορούμε να αλλάξουμε για να έχουμε τα επόμενα χρόνια περισσότερες αφίξεις αλλά και περισσότερα έσοδα από τον τουρισμό. Και ήδη το Υπουργείο Τουρισμού επεξεργάζεται ένα 10ετες στρατηγικό πλάνο όπου θα αποτυπωθούν οι νέες προκλήσεις για το τουριστικό μας προϊόν αλλά και οι πρωτοβουλίες που πρέπει να αναληφθούν  τα επόμενα χρόνια.

ThomasCook: Εδώ θα είμαστε να δούμε και άλλες πρωτοβουλίες που ενδεχομένως να χρειαστεί να ληφθούν

 

Με τον υπουργό τουρισμό Χάρη Θεοχάρη

Με το «καλημέρα» σας στον ΕΟΤ, κληθήκατε ως οργανισμός να διαχειριστείτε την πτώχευση ενός διεθνούς τουριστικού «κολοσσού», που προκάλεσε τεκτονικούς σεισμούς, σε πολλές χώρες τουριστικού ενδιαφέροντος αλλά και στην Ελλάδα. Πόσο ικανοποιημένος είσαστε από τα αντανακλαστικά που υπέδειξε η ελληνική πλευρά, στην διαχείριση της κατάρρευσης του Thomas Cook;

Η κρίση της Τhomas Cook κινητοποίησε προφανώς το Υπουργείο Τουρισμού, τον ΕΟΤ  αλλά και τα συναρμόδια Υπουργεία. Από την πρώτη μέρα που ξέσπασε η κρίση, η κυβέρνηση στάθηκε δίπλα στις επιχειρήσεις που δοκιμάστηκαν αλλά και στους εργαζόμενους τους, με την άμεση λήψη μια σειράς μέτρων ανακούφισης και , κατά το δυνατόν, προστασίας τους. Νομίζω δείξαμε καλά αντανακλαστικά και καλή συνεργασία και με τον ιδιωτικό τομέα η οποία  έφερε αποτέλεσμα. Όμως όπου και εφόσον χρειαστεί,  εδώ θα είμαστε να δούμε και άλλες πρωτοβουλίες που ενδεχομένως χρειαστεί να ληφθούν το επόμενο διάστημα.

 

Το «κανόνι» της  Thomas Cook, δημιούργησε μεγάλα προβλήματα και στην Κρήτη, κυρίως στην Ανατολική πλευρά του νησιού. Τι μας δίδαξε η «ιστορία» αυτή σε τοπικό επίπεδο κ. Φραγκάκη;

Κάθε κρίση είναι και μια ευκαιρία  Η κρίση της Τhomas Cook ουσιαστικά επισπεύδει την έναρξη της σταδιακής αλλαγής προσανατολισμού του ελληνικού τουρισμού σε πιο βιώσιμη κατεύθυνση. Προφανώς χρειαζόμαστε τους tour operators αλλά δίνουμε βάρος και στους ταξιδιώτες που αναζητούν εμπειρία και αυθεντικότητα. Και τα δύο αυτά είναι διακριτά στοιχεία της χώρας μας και μπορούμε να τα αναδείξουμε. Κι αυτό αφορά φυσικά κατεξοχήν την Κρήτη η οποία έχει να επιδείξει σημαντικά πλεονεκτήματα στις ταξιδιωτικές εμπειρίες: τη διατροφή, το φυσικό περιβάλλον, τον πολιτισμό, τους ανθρώπους της. Το μέλλον του τουρισμού εκεί βρίσκεται και προς τα εκεί θα βαδίσουμε τα επόμενα χρόνια, σε ένα -οφείλω να πω-  εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον γύρω μας…

Η Κρήτη έχει ισχυρό brand name στις διεθνείς αγορές και το στοίχημα είναι να το διατηρήσει και να το ενισχύσει ακόμα περισσότερο. Αλλά για να γίνει αυτό θέλει δουλειά και ευελιξία. Ο εσωτερικός ανταγωνισμός άλλωστε όταν είναι υγιής και δημιουργικός κάνει καλό…

Ποια είναι η βασική στόχευση του ΕΟΤ αλλά και του Υπουργείου Τουρισμού, για το καλοκαίρι του 2020;

Η βασική στόχευση για το 2020  είναι να κρατήσουμε το μερίδιο αγοράς μας και να το αυξήσουμε με ανοίγματα σε νέες αγορές.  Ένας διπλός στόχος ο οποίος πιστεύω ότι είναι εφικτός. Πρώτο βήμα για να το επιτύχουμε είναι η έναρξη της διαφημιστικής καμπάνιας του ΕΟΤ νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά. Ένα τρίμηνο επιθετικό πρόγραμμα προβολής αρχής γενομένης από τον Ιανουάριο του 2020 με στόχευση στις αγορές της Ευρώπης, των ΗΠΑ και του Καναδά. Παράλληλα σχεδιάζουμε κι άλλες πρωτοβουλίες που θα τις ανακοινώσουμε σύντομα ακριβώς στη κατεύθυνση ενίσχυσης και του ποιοτικού τουρισμού.

Η Κρήτη έχει ισχυρό brand name στις διεθνείς αγορές

 

Αντικειμενικά η Κρήτη, έχει μείνει αρκετά πίσω, σε ότι αφορά τις εθνικές της υποδομές. Πόσο αισιόδοξος είσαστε πως μπορούμε να καλύψουμε το μεγάλο κενό που υπάρχει…;

Δυστυχώς στην Κρήτη  τα τελευταία χρόνια έχει προκύψει  ένα μεγάλο χάσμα. Χάσμα μεταξύ των ιδιωτικών επενδύσεων που έχουν γίνει στον τουρισμό και των δημοσίων επενδύσεων που δεν έχουν γίνει στις υποδομές μας. Και ξέρετε, δεν χρειάζεται να γίνουν δημόσιες υποδομές μόνο για τον τουρισμό , τους επισκέπτες μας… αλλά πρέπει να γίνουν πρώτα από όλα για όσους ζουν μόνιμα στο νησί.  Είμαστε πάντως πίσω σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας μας και αυτό δημιουργεί και  μια υστέρηση και στον αναπτυξιακό ανταγωνισμό σε σχέση με τους άλλους.  Άρα πρέπει να τρέξουμε γρήγορα και στοχευμένα με προτεραιότητες ώστε να καλυφθεί αυτό το χάσμα. Κι αυτό δεν αφορά μόνο την κεντρική κυβέρνηση αλλά και τους δύο βαθμούς της τοπικής αυτοδιοίκησης…

Πόσο «ιδιαίτερη» περίπτωση είναι τελικά η τουριστική αγορά της Κρήτης. Πέραν του μεγάλου εθνικού αλλά και διεθνούς ανταγωνισμού, το νησί διαχρονικά διακατέχεται και από έναν άτυπο, εσωτερικό ανταγωνισμό ο οποίος μέχρι σήμερα, δεν έχει αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά…

 

Η Κρήτη έχει ισχυρό brand name στις διεθνείς αγορές και το στοίχημα είναι να το διατηρήσει και να το ενισχύσει ακόμα περισσότερο. Αλλά για να γίνει αυτό θέλει δουλειά και ευελιξία. Ο εσωτερικός ανταγωνισμός άλλωστε όταν είναι υγιής και δημιουργικός κάνει καλό… Η Κρήτη είναι ένας τόπος προνομιακός που δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει από άλλες περιοχές της χώρας. Όμως χρειάζεται μεγαλύτερη συνεργασία και καλύτερος συντονισμός όλων όσων εμπλέκονται ειδικά με το τουριστικό προϊόν. Και χρειάζεται και κοινή λογική η οποία έχει χαθεί λόγω της επικράτησης, σε αρκετές περιπτώσεις,  ενός δήθεν “επαναστατικού” λαϊκισμού…

“Tο Υπουργείο Τουρισμού επεξεργάζεται ένα 10ετες στρατηγικό πλάνο όπου θα αποτυπωθούν οι νέες προκλήσεις για το τουριστικό μας προϊόν αλλά και οι πρωτοβουλίες που πρέπει να αναληφθούν  τα επόμενα χρόνια”

Τώρα που ο θόρυβος έχει κοπάσει, τι άφησε στον Δημήτρη Φραγκάκη η πρώτη εκλογική απόπειρα;

Μόνο θετικές εντυπώσεις μου άφησε. Μπήκα για πρώτη φορά στην μάχη των πρόσφατων εθνικών εκλογών με πολύ κέφι και διάθεση. Έβαλα τα δυνατά μου και είμαι ευχαριστημένος για τον αγώνα μου, την μεγάλη βοήθεια των συνεργατών μου και την στήριξη της οικογένειας μου.

Σε περιοδεία κατά τη διάρκεια των απερχόμενων εθνικών εκλογών

Είμαι ικανοποιημένος  κυρίως γιατί η Νέα Δημοκρατία κέρδισε τις εκλογές και ο Κυριάκος Μητσοτάκης έγινε πρωθυπουργός. Κι ένας εξαιρετικός πρωθυπουργός, όπως αποδεικνύουν οι πρώτες μέρες της κυβέρνησης του.

«Στην Κρήτη χρειάζεται μεγαλύτερη συνεργασία και καλύτερος συντονισμός όλων όσων εμπλέκονται ειδικά με το τουριστικό προϊόν. Και χρειάζεται και κοινή λογική η οποία έχει χαθεί λόγω της επικράτησης, σε αρκετές περιπτώσεις,  ενός δήθεν “επαναστατικού” λαϊκισμού»

Τελικά η Γενική Γραμματεία του ΕΟΤ, σας… ταιριάζει καλύτερα από την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, στην οποίαν αρχικά τα δημοσιεύματα σας είχαν «τοποθετήσει»;

Αυτό θα το δείξει η ζωή… Πάντως “πρωταθλητισμό” έχω σκοπό να κάνω και στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού…!