Δαμασκηνός: Πώς θα κενωθούν θέσεις δημοσίου…; Είναι επικοινωνιακό τρικ και συγχρόνως ψέμα!

Ο Μητροπολίτης Κυδωνίας και Αποκορώνου Δαμασκηνός μιλά  χωρίς μισόλογα  και τακτικισμούς, για τη συμφωνία «Τσίπρα – Ιερώνυμου» και αναλύει τεκμηριωμένα τους λόγους για τους οποίους θεωρεί «επικοινωνιακό τρικ και ψέμα» όλο αυτό που συμβαίνει το τελευταίο χρονικό διάστημα, αναφορικά με το μισθολογικό καθεστώς των Ελλήνων Ιερέων. Σε μια συνέντευξη που θα συζητηθεί, ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης, αναφέρεται στις τεχνικές λεπτομέρειες αυτής της «συμφωνίας», στη Χρυσή Αυγή αλλά και στην περιπέτεια της υγείας του, πριν από χρόνια, η οποία όπως μας εξομολογείται «τον δίδαξε πολλά»! 

Αν γυρίζαμε Σεβασμιότατε το χρόνο πίσω, στην εποχή που αναλάβατε τα καθήκοντα σας ως Μητροπολίτης, πόσο ικανοποιημένος είσαστε από το έργο που έχει καταγράψει η ΙΜΚΑ, επί των ημερών σας;

Αρχικά να διευκρινίσω ότι το έργο της Μητροπόλεως δεν είναι έργο προσωποπαγές, δεν είναι έργο του Μητροπολίτου μόνο, είναι έργο των κληρικών, το συνεργατών και κυρίως των πιστών που στηρίζουν κάθε προσπάθειά μας. Για να περάσω τώρα στην απάντηση της ερώτησης έχω να πω ότι τα τελευταία χρόνια κυρίως έχουμε έρθει αντιμέτωποι με τις πολλαπλές ανάγκες του ποιμνίου μας, τις οποίες δεν μπορούσαμε σε καμία περίπτωση να αγνοήσουμε. Δημιουργήθηκαν λοιπόν Δομές που στηρίζουν δωρεάν πολλές ανάγκες συνανθρώπων μας και είμαστε σίγουροι ότι θα καταφέρουμε με την βοήθεια και την στήριξη των ανθρώπων να δημιουργήσουμε και νέες. Άλλωστε στον ενθρονιστήριο λόγο μου το 2006 τόνισα ότι δεν θα αναφερθώ σε δηλώσεις που θα προβώ γιατί ακριβώς το έργο της Εκκλησίας είναι πολυσχιδές και ανάλογο με τις ανάγκες του ποιμνίου μας. 

«Πώς να αγνοήσουμε τα μεγάλα ποσοστά αυτοκτονιών τα τελευταία χρόνια; Πώς να αγνοήσουμε τον κόπο και την αγωνία των ανθρώπων για περιπτώσεις υγείας που δεν μπορούν να καλύψουν τα έξοδά τους; Πώς λοιπόν θα μιλήσεις στους ανθρώπους αυτούς για ελπίδα και πίστη; Αυτός είναι ο ρόλος μας. Να δείξουμε στα πρόσωπα αυτά ότι και στα χειρότερα η Τοπική Εκκλησία θα τους πιάσει το χέρι και θα πιστέψουν ότι εφόσον υπάρχει Θεός, υπάρχει ελπίδα»

 

Κληθήκατε να επιτελέσετε το έργο σας μέσα σε ένα κλίμα ραγδαίων – επί τω χείριστο- εξελίξεων για την κοινωνία και με διαρκώς μεταβαλλόμενα δεδομένα, απότοκα της οικονομικής κρίσης. Σας πείσμωσε ακόμη περισσότερο αυτό;

Δεν είναι θέμα πείσματος η διακονία, αλλά έργο αγάπης και ανάλογο των περιστάσεων. Ωστόσο, πώς να αγνοήσουμε τα μεγάλα ποσοστά αυτοκτονιών τα τελευταία χρόνια; Πώς να αγνοήσουμε τον κόπο και την αγωνία των ανθρώπων για περιπτώσεις υγείας που δεν μπορούν να καλύψουν τα έξοδά τους; Πώς λοιπόν θα μιλήσεις στους ανθρώπους αυτούς για ελπίδα και πίστη; Αυτός είναι ο ρόλος μας. Να δείξουμε στα πρόσωπα αυτά ότι και στα χειρότερα η Τοπική Εκκλησία θα τους πιάσει το χέρι και θα πιστέψουν ότι εφόσον υπάρχει Θεός, υπάρχει ελπίδα!

 

Η περιπέτεια με την υγεία μου ήταν μια ευκαιρία…

 

Μέσα σε αυτά τα χρόνια, περάσατε – σε προσωπικό επίπεδο – και μια πάρα πολλή μεγάλη δοκιμασία με την υγεία σας. Τι άφησε πίσω της εκείνη η εποχή…;

Προσωπικά βγήκα πλούσιος από αυτή τη δοκιμασία. Συνειδητοποιεί κανείς πόσο ασήμαντα είναι τα γήινα πράγματα και η ύλη. Πόσο εύκολα μεταβάλλεται η ζωή και πόσο κοντά βρίσκεται ο θάνατος και η ζωή. Το είδα λοιπόν σαν μια ευκαιρία που μου έδωσε ο Θεός να συνεχίσω «ἐν ταπεινότητι καί μετανοίᾳ» την διακονία μου στην Τοπική Εκκλησία μόνο για τη δόξα τοῦ Θεοῦ.

«Ας μας πει η πολιτεία γιατί έχει μονίμους δημοσίους λειτουργούς τους Μουφτήδες και χρηματοδοτεί τις Μουφτείες  δηλ. τις αντίστοιχες Μητροπόλεις και να αντιμετωπίζεται ως είδος προς εξαφάνιση ο Ορθόδοξος Παπάς; Πού είναι η συνταγματική ισονομία και ισοπολιτεία;  Τί έδωσαν οι Μουφτείες  υπέρ του κράτους και χρηματοδοτούνται;»

Σχολιάστε μας λίγο τις τελευταίες εξελίξεις, αναφορικά με την περίφημη πλέον συμφωνία «Τσίπρα –Ιερώνυμου», η οποία εξελίχθηκε σε διαφωνία του κλήρου γενικότερα, με την κυβέρνηση…

Θα πρέπει να καταλάβουμε ότι το Ελληνικό Έθνος πάντοτε ήταν άρρηκτα συνδεδεμένο με την Εκκλησία. Οποιαδήποτε διατάραξη αυτού αλλοιώνει την ταυτότητα του Έθνους μας. Και ξέρετε, η αντίδραση δεν αφορά τόσο την μισθοδοσία όσο αποτελεί αντίδραση στην κατάφορη αχαριστία που επιδεικνύει το κράτος απέναντι στον θεσμό της Εκκλησίας, αφού πρώτα κράτησε όλα όσα είχε να του προσφέρει. Ο κόσμος πρέπει να γνωρίσει κάποια στιγμή πόσα Νοσοκομεία, σχολεία και άλλες δομές έχουν δοθεί από την Εκκλησία στην πολιτεία μέχρι και σήμερα που μιλάμε. Επομένως, δεν μπορώ σε καμία περίπτωση να πω ότι συμφωνώ με αυτό που ανακοινώθηκε. Να μιλήσουμε και λίγο νομικά και ιστορικά; Ας μας πει το κράτος πόση από την περιουσία της Εκκλησίας που έλαβε τα 4/5 δόθηκε στους ακτήμονες, πόση καταπατήθηκε, πόση κατασπαταλήθηκε και πόση δόθηκε στο υπερταμείο και άλλα που δεν είναι της ώρας. Πώς λοιπόν να εμπιστευθούμε όσα αναφέρονται από πλευράς της Κυβέρνησης;  Αν εξετάσουμε την ιστορία θα διαπιστώσουμε ότι αν έλειπε η Εκκλησία δεν γνωρίζουμε αν υπήρχε Ελληνικό γένος και Ελληνορθόδοξη ταυτότητα. Ως προς τα νομικά, ας δει η πολιτεία τη Σύμβαση του 1952 μεταξύ κράτους και Εκκλησίας και να μην αναιρεί τον εαυτόν της. Σχετικώς με την συμφωνία Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πρωθυπουργού δεν επιθυμώ να εμπλακώ καθώς ήδη η Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος έχει τοποθετηθεί. Με προβληματίζει όμως αυτή η μυστικοπάθεια. Τρία χρόνια συζητείτο το θέμα! Ως προς τη διαφωνία του κλήρου τη δικαιολογώ και συμμερίζομαι την αγωνίας του, πολύ δε περισσότερο που αυτός ο απλός κλήρος αυτά τα χρόνια της τεχνητής οικονομικής κρίσεως παγκοσμίως, έδειξε το πρόσωπό του σε υπερθετικό βαθμό προς τον ταλαιπωρημένο λαό στηρίζοντάς τον και σηκώνοντας ένα μεγάλο βάρος της ευθύνης της πολιτείας. Αυτό είναι το ευχαριστώ;   Και τελικά ας μας πει η πολιτεία γιατί έχει μονίμους δημοσίους λειτουργούς τους Μουφτήδες και χρηματοδοτεί τις Μουφτείες  δηλ. τις αντίστοιχες Μητροπόλεις, αν επιτρέπεται η φράση αυτή, και να αντιμετωπίζεται ως είδος προς εξαφάνιση ο Ορθόδοξος Παπάς; Πού είναι η συνταγματική ισονομία και ισοπολιτεία;  Τί έδωσαν οι Μουφτείες  υπέρ του κράτους και χρηματοδοτούνται;

Tη διαφωνία του κλήρου τη δικαιολογώ και συμμερίζομαι την αγωνίας του, πολύ δε περισσότερο που αυτός ο απλός κλήρος αυτά τα χρόνια της τεχνητής οικονομικής κρίσεως παγκοσμίως, έδειξε το πρόσωπό του σε υπερθετικό βαθμό προς τον ταλαιπωρημένο λαό

Οι Ιερείς ανήκουν στην ενιαία αρχή πληρωμών ως θρησκευτικοί λειτουργοί και όχι ως δημόσιοι υπάλληλοι!

 

Ποιο είναι το βασικό σημείο της διαφωνίας σας, με δεδομένο πως ναι μεν τυπικά, η μισθοδοσία των κληρικών ουσιαστικά βγαίνει από τον προϋπολογισμό -αδειάζοντας ταυτόχρονα και χιλιάδες θέσεις του δημοσίου – αλλά μέσω άλλων κωδικών, το ποσό αυτό διασφαλίζεται, τουλάχιστον σύμφωνα με αυτά που υποστηρίζει η κυβέρνηση.. Πιστεύετε πως αποτελεί “κερκόπορτα”;

Ο τρόπος με τον οποίο έχει διατυπωθεί η συμφωνία έχει πολλά κενά τα οποία εύκολα μπορούν να αλλάξουν αυτά που φαίνονται δεδομένα. Δεν μπορούμε να φερόμαστε στους κληρικούς και σε κανέναν υπάλληλο με τέτοιο τρόπο που γεννά ανασφάλεια και βιαία αλλαγή της εργασιακής κατάστασής τους. Όπως προείπα έχει τόσα κενά ώστε εύκολα αύριο, μεθαύριο μπορεί και πάλι να μεταβληθούν τα δεδομένα και να μείνουν μετέωροι οι ιερείς. Πέραν όμως αυτών είναι και ένα συγκεκαλυμμένο ψέμα το οποίο λίγοι το έχουν κατανοήσει. Οι Ιερείς ανήκουν στην ενιαία αρχή πληρωμών ως θρησκευτικοί λειτουργοί και όχι ως δημόσιοι υπάλληλοι. Άρα πώς θα κενωθούν θέσεις δημοσίου; Συνεπώς είναι επικοινωνιακό τρικ και συγχρόνως ψέμα. Άλλωστε η μισθοδοσία των ιερέων έχει κατοχυρωθεί και προστατεύεται από παλαιότερες συμφωνίες κράτους Εκκλησίας. Τώρα γιατί αμφισβητείται;

Εκτιμάτε πως ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, λειτούργησε τελικά αυτόνομα – γνωρίζοντας πως θα προκληθούν αντιδράσεις – εξυπηρετώντας ίσως “κάτι”… Ο ίδιος δηλώνει σήμερα, πως αυτός θα έχει τον τελευταίο λόγο…

Δεν έχω δικαίωμα να κρίνω Ιεράρχες που ανήκουν σε άλλο Εκκλησιαστικό καθεστώς. Υπάρχει Σύνοδος η οποία θα κρίνει και θα αποφασίσει.

«Εμείς οι Κρήτες έχουμε υγιή εθνοσύνη και ο Κρητικός παπάς και Επίσκοπος έχει προσφέρει διαχρονικά αναρίθμητες υπηρεσίες και στο κράτος και στο λαό»

Η διαχρονική ανάγκη για τον περίφημο διαχωρισμό της εκκλησίας και του κράτους, πιστεύετε πως τελικά είναι “κενό γράμμα” ή… ουτοπικά να επιτευχθεί; Σε τοπικό επίπεδο, πόσο έχει επηρεάσει τη λειτουργία της εκκλησίας – και των δομών της – όλη αυτή η συζήτηση, που ομολογουμένως έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις…Το ποίμνιο, πως αντιδρά. Είσαστε ένας ιεράρχης που δεν χαρακτηρίζεστε “αποστειρωμένος”, καθημερινά έρχεστε σε επαφή με τους πιστούς, ποιες είναι οι αντιδράσεις των απλών πιστών..;

Οι τρείς τελευταίες ερωτήσεις νομίζω ότι έχουν κοινό παρανομαστή. Πάντως ο διαχωρισμός κράτους Εκκλησίας ως αναφέρεται υποκρύπτει ψεύδος και αποπρασανατολισμό. Δεν δεχόμεθα το διαχωρισμό διότι το Έθνος και η Εκκλησία συμπορεύεται πολλούς αιώνες τώρα. Στην ιστορία υπάρχει συνέχεια, υπάρχει συναλληλία υπάρχει συμπόρευση και αλληλοστήριξη κράτους και Εκκλησίας καθώς επίσης και διακριτοί ρόλοι μεταξύ τους. Την αρχαία Ελληνική σκέψη  και τον αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό τον διαδέχθηκε ο Χριστιανισμός που στα χρονιά του Βυζαντίου του έδωσε ανάπτυξη,  πρόσωπο και ουσία καθώς ο Χριστός διά των θεοφόρων Πατέρων της Εκκλησίας έγινε γνωστός και προσιτός στον άνθρωπο. Η Ελληνική σκέψη και ο Ελληνικός πολιτισμός ανεβιβάσθη σε τέτοιο ύψος που τον θαύμαζαν ακόμη και οι διώκτες του Χριστιανισμού. Μια απλή έρευνα σε πολλούς ειδωλολάτρες συγγραφείς θα μας δώσουν απαντήσεις αποστομωτικές. Ακολούθησε η Εκκλησία μετά την άλωση της Κων/λεως  όπου με το φώς του καντηλιού στο κρυφό Σχολειό κρατήθηκε η ιδέα της εθνικής μας ταυτότητος. Αργότερα με την αναδημιουργία του Ελληνικού κράτους και τους πολλούς αγώνες του Έθνους η Εκκλησία με Ιερείς όλων των βαθμίδων συνυπήρξε, στήριξε και πληγώθηκε πολλάκις από την πολιτεία με ανεκπλήρωτες υποσχέσεις για να φτάσουμε στις ημέρες μας και να κρατούμε στο στόμα μας μια καραμέλα ότι τάχα η Εκκλησία εμπλέκεται στα της πολιτείας ουδέν ψευδέστερον τούτου. Πού εμπλέκεται η Εκκλησία; Στο νόμο, μα δεν έχει κάτι που πράττει νομικώς ειμί μόνον τον Ορθόδοξο γάμο ο οποίος είναι νομικά αποδεκτός όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε πολλά ευρωπαϊκά κράτη. Ας σημειώσουμε το δικαίωμα του Επισκόπου να προσπαθήσει να βοηθήσει μια οικογένεια να μην διαλύσει με τόσα φοβερά επακόλουθα που βλέπουμε καθημερινώς και το 1983 αφαιρέθη και αυτή η εξουσία του Επισκόπου και τώρα είναι υποχρεωμένος άνευ ετέρου να υπογράψει το διαζευκτήριο δύο ανθρώπων ερχομένων εις γάμου κοινωνίας συμφώνως προς το Ορθόδοξο δόγμα… Σαφώς λοιπόν είναι ουτοπία ο διαχωρισμός ίσως και επιβαλλόμενο στην  ελληνική πραγματικότητα από κέντρα που επιθυμούν τη διάλυση του ελληνικού έθνους και την ελληνορθόδοξη ταυτότητά μας. Ωσαύτως θεωρώ ότι αν υπάρχουν άνθρωποι που σκέπτονται το διαχωρισμό σε τοπικό και γενικότερο επίπεδο μάλλον δεν έχουν ενημερωθεί σωστά. Πάντως οι περισσότεροι άνθρωποι που έχω μιλήσει συμφωνούν με τις απόψεις μου.

Eίναι ουτοπία ο διαχωρισμός ίσως και επιβαλλόμενο στην  ελληνική πραγματικότητα από κέντρα που επιθυμούν τη διάλυση του ελληνικού έθνους και την ελληνορθόδοξη ταυτότητά μας.

Δεν διαπίστωσα επίσης αλλαγή στη συμπεριφορά και τις ιδέες των ανθρώπων της περιοχής μας με όσα ακούγονται και λέγονται πολύ σε περισσότερο στη στήριξη των εχόντων προς τους εμπεριστλατους αδελφούς μας ανεξαρτήτου φυλής και γλώσσας γιατί μας εμπιστείνται και τους ευχαριστούμε γι΄ αυτό. Υποσχόμαστε επίσης ότι η προσφορά τους γίνεται τον καλλύτερο τρόπο ανακούφιση στους πάσχοντες. Ο κόσμος έχει δει και έχει γνωρίσει ποιος τους αγαπά άνευ ανταλλάγματος. Θα ήθελα όμως να δώσω και μία απάντηση σε κάποιους δημοσιογράφους Αθηναϊκού καναλιού πού μας χαρακτηρίζει Χρυσαυγίτες γιατί έχουμε λόγο και να πω ότι την αυγή τη γνωρίζουμε γιατί καθήκον μας και αγωνία μας είναι πώς θα αναπαύσουμε τον διαρκώς προδομένο λαό μας και γι αυτό σηκωνόμαστε από τα μαύρα χαράματα το χρυσό δεν τον γνωρίζουμε ίσως τον γνωρίζουν οι ίδιοι και εξ ιδίων κρίνουν τα αλλότρια. Εμείς οι Κρήτες έχουμε υγιή εθνοσύνη και ο Κρητικός παπάς και Επίσκοπος έχει προσφέρει διαχρονικά αναρίθμητες υπηρεσίες και στο κράτος και στο λαό.

 

 

 

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

two × 2 =