Ασπασία Λουπάκη: Θέλω να φανώ χρήσιμη, στον τόπο και τους ανθρώπους μας.

Αδιαμφισβήτητα είναι μια από τις πιο δραστήριες Χανιώτισσες στο χώρο του επιχειρείν, ενώ πρόσφατα, απέκτησε μια ακόμη «ιδιότητα»,  εκλέχθηκε  δημοτική σύμβουλος στο δήμο Πλατανιά, με τον συνδυασμό του δημάρχου Γιάννη Μαλανδράκη. Η Ασπασία Λουπάκη, μας μίλησε πραγματικά για όλα: για τα βήματα – άλματα που έχει κάνει τα τελευταία χρόνια ο Κρητικός αμπελώνας αλλά και γι’ αυτά που πρέπει ν’ ακολουθήσουν, προκειμένου να κατακτήσει τη θέση που του αρμόζει στα διεθνή ράφια. Για το Κτήμα Λουπάκη αλλά και για την «σχέση» της με τον αδελφό της Μιλτιάδη – που αποτελεί την καρδιά – των κρασιών του Κτήματος, μέχρι και τη στιγμή της εμφιάλωσης τους . Η Ασπασία μεταξύ πολλών άλλων που μας έκαναν εντύπωση, μας αποκάλυψε και κάτι ακόμη:  ποια είναι η «ιδιότητα» – από εκείνες που φέρει – την οποία η ίδια ξεχωρίζει, περισσότερο από όλες τις άλλες…  

Δεν είναι πια μυστικό,  αλλά κοινή αποδοχή, σε εθνικό αλλά και διεθνές επίπεδο, πως ο κρητικός αμπελώνας  πρωτοπορεί.

 

Οι αμπελώνες του νησιού, έχουν κάνει  σημαντικά βήματα τα τελευταία χρόνια, και εσείς – οι  οινοποιοί – έχετε   δουλέψει σημαντικά κι έχετε επενδύσει στη γη της Κρήτης. Σε ποιο επίπεδο  βρίσκονται πλέον τα Κρητικά κρασιά;  

Η Κρήτη  διαθέτει εξαιρετικές ποικιλίες και οινοποιούς αφοσιωμένους στη δουλειά τους. Η μακρόχρονη παράδοση στο  κρασί, οι κλιματολογικές συνθήκες και η γεωμορφολογία του νησιού, συνεισφέρουν στην ανάπτυξη των γηγενών ποικιλιών και στην ενσωμάτωση νέων ποικιλιών,  αναδεικνύοντας τον κρητικό αμπελώνα. Πιστεύω πως  τα κρητικά κρασιά διαθέτουν δύο σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα: Την αυθεντικότητα και την καινοτομία  τους. Η αυθεντικότητα  στηρίζεται στην κληρονομιά, την ιστορία και το έργο κάθε οινοποιείου και στην ποιότητα των κρασιών που ανέπτυξε στη διάρκεια των ετών. Η καινοτομία, εστιάζει σε σύγχρονες διαδικασίες στην καλλιέργεια, την  εμφιάλωση και στη συσκευασία με την χρήση νέων τεχνολογιών. Είναι πρακτικές που έχουν προσδώσει στα κρητικά κρασιά προστιθέμενη  αξία και τους εξασφαλίζουν   κύρος και μοναδικότητα.

Είμαι μητέρα δύο αγοριών, προσπαθώ να είμαι κοντά τους σε όλες τις μικρές και μεγάλες στιγμές  τους και νιώθω τύψεις που κάποιες φορές, λόγω των πολλών υποχρεώσεων μου, χάνω κάποιες από αυτές. Ωστόσο, παραμένουν η έμπνευσή μου.

Πόσο ανταγωνιστικοί είμαστε και ποια είναι τα περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης των κρασιών που παράγονται στο νησί; 

Οι Κρητικοί οινοπαραγωγοί και οινοποιοί έχουμε εστιάσει στην παραγωγή και προσφορά υψηλής  ποιότητας κρασιού. Είναι πλέον  ευρέως αποδεκτό πως ο κρητικός αμπελώνας είναι πια εκείνος που παρουσιάζει  την μεγαλύτερη πρόοδο και ανάπτυξη στην χώρα. Είναι μάλιστα πολύ σημαντικό  πως  η ανάπτυξη των τοπικών ποικιλιών οδηγεί και σε άνοδο της ποιότητας του κρασιού για αυτό και έχουμε όλα αυτά τα βραβεία. Δεν είναι πια μυστικό,  αλλά κοινή αποδοχή, σε εθνικό αλλά και διεθνές επίπεδο, πως ο κρητικός αμπελώνας  πρωτοπορεί.

Κοινή μας αφετηρία είναι το πάθος να δημιουργήσουμε Κρητικά Κρασιά υψηλού ποιοτικού επιπέδου, λέει η Ασπασία Λουπάκη αναφερόμενη στον αδελφό της Μιλτιάδη…

 

Χρειαζόμαστε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο επικοινωνιακής στρατηγικής

 

Ο «οινικός» τουρισμός , είναι μια από τις ανερχόμενες και σημαντικά  κερδοφόρες μορφές τουρισμού. Σε τουριστικό επίπεδο, έχουμε αξιοποίηση τις δυνατότητες που μας ανοίγουν  οι αμπελώνες μας;  

Η παροχή μίας ολοκληρωμένης οινικής εμπειρίας στις κύριες τουριστικές και οινοπαραγωγικές περιοχές αποτελεί διαρκή στόχο. Όμως τα βήματα που έχουν γίνει – σε σχέση με το παρελθόν – είναι πολλά και θετικά.  Παράλληλα, η συμμετοχή σε διεθνείς Εκθέσεις, η σωστή ενημέρωση των επισκεπτών και των καταναλωτών για τον οινικό χάρτη της Κρήτης, τις ποικιλίες, τους παραγωγούς, τα επισκέψιμα οινοποιεία, η διοργάνωση γευσιγνωσιών και τα roadshows για επαγγελματίες τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ελλάδα, οι διοργανώσεις με προσκεκλημένους από το εξωτερικό και με συμμετοχή των κρητικών κρασιών σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς έχουν συμβάλλει στην ενδυνάμωση της προώθησης και της διαφήμισης του οίνου στην εθνική, στις ευρωπαϊκές και διεθνείς αγορές. Ασφαλώς και όλα αυτά έχουν οδηγήσει στην ανάπτυξη του οινοτουρισμού, ο οποίος  αποτελεί ένα πεδίο με ιδιαίτερη δυναμική και ο οποίος δίνει στην Κρήτη αλλά και στην Ελλάδα ένα επιπρόσθετο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις ξένες αγορές. Τα εκατομμύρια των τουριστών που επισκέπτονται το νησί μας μπορεί να  αποτελέσουν το έναυσμα για την προώθηση των εξαγωγών των ποιοτικών  ελληνικών προϊόντων, που συνοδεύεται από την ανάπτυξη σε νέες δυναμικές αγορές. Εκείνο  που χρειαζόμαστε είναι ένα ολοκληρωμένο σχέδιο επικοινωνιακής στρατηγικής από την Πολιτεία για τη στήριξη και την αναβάθμιση της θέσης και της εικόνας του κρητικού  και γενικότερα του ελληνικού κρασιού στην εγχώρια και στην ξένη αγορά. Χρειάζεται κοινό όραμα, στόχοι και πόροι που είναι απαραίτητοι για επενδύσεις στο μάρκετινγκ, στην  έρευνα, στην ανάπτυξη και στην καινοτομία.

Οι πρόγονοι μας, μας μετέδωσαν την  τεχνογνωσία και εμπειρία τους και εμείς θεωρήσαμε χρέος να πάμε την οικογενειακή επιχείρηση ακόμα παραπέρα.

Τα Χανιά σε τι θέση βρίσκονται, βλέπουμε σε γειτονικούς νομούς π.χ στο Ρέθυμνο, το ταξίδι του κρασιού, να έχει ας μου επιτραπεί η φράση – παρατήρηση,  πάει πολλά βήματα παραπέρα.

Ο αμπελώνας της Κρήτης με 12.8% της συνολικής έκτασης των αμπελιών καταλαμβάνει την 3η θέση του οινικού χάρτη της Ελλάδας μεταξύ των 9 αμπελουργικών περιφερειών.  Αυτό που έχει σημασία λοιπόν είναι η συνολική ανάδειξη και προώθηση των κρητικών  κρασιών. Στις αγορές του  εξωτερικού το μεγάλο όνομα είναι η Κρήτη, η παράδοση που έχει και τα νέα προϊόντα που δημιουργεί. Νομίζω πως η συνεισφορά των Χανίων είναι σημαντική και βέβαια υπάρχουν πάντα περιθώρια για ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη.

Εμείς οι μεγαλύτεροι πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στο αποτύπωμα που αφήνουμε στη ζωή και στην ψυχή των παιδιών μας, γιατί λειτουργούμε ως παράδειγμα όχι μόνο για όσα προσφέρουμε, αλλά και για τις παραλείψεις μας.

 

Μίλησε μας λίγο για την δική σας εταιρία. Το «Κτήμα Λουπάκη» διακρίνεται, οι ετικέτες του αποσπούν σημαντικά βραβεία και ο χώρος του, είναι ένα πραγματικό  «κόσμημα». Πως  έχει γίνει  αυτό;

Η απάντηση είναι μία: Με πολλή δουλειά!  Το «Κτήμα Λουπάκη» ξεκίνησε ως μια οικογενειακή επιχείρηση και έως τώρα μετράει τρεις γενιές, του παππού Χαρίδημου, του πατέρα μου Εμμανουήλ, εμένα και του αδερφού μου Μιλτιάδη. Οι πρόγονοι μας, μας μετέδωσαν την  τεχνογνωσία και εμπειρία τους και εμείς θεωρήσαμε χρέος να πάμε την οικογενειακή επιχείρηση ακόμα παραπέρα. Ο αδερφός μου, Μιλτιάδης Λουπάκης, είναι οινολόγος και είναι υπεύθυνος για τις καλλιέργειες και την οινοποίηση και εγώ με τις  σπουδές μου και την προηγούμενη επαγγελματική μου εμπειρία στα οικονομικά, έχω αναλάβει το κομμάτι της προώθησης και του marketing. Πιστεύαμε και πιστεύουμε  στην αξία του κρητικού κρασιού και προσπαθούμε με νέες καλλιεργητικές μεθόδους, μηχανήματα νέας τεχνολογίας και συμπράξεις με φορείς να αναδείξουμε αυτή την αξία.

Το “Χάδι” μια από τις ετικέτες, που έχουν χαρίσει σημαντικές διακρίσεις στο Οινοποιείο της Οικογένειας Λουπάκη

Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του αδελφού σου στη δουλειά σας. Συνήθως εσένα σε βλέπουμε περισσότερο, αλλά ο Μιλτιάδης  είναι μάλλον ο «αφανής» ήρωας του Κτήματος…;

Ο Μιλτιάδης είναι «η ψυχή της παραγωγής»,  όσα μεσολαβούν από την πρώτη μέρα κάθε χρονιάς, μέχρι την ώρα που ανοίγει ένα μπουκάλι κρασί του οινοποιείου μας και σχετίζονται με την παραγωγή, την ποιότητα και το τελικό αποτέλεσμα αποτελούν τη μόνιμη έγνοια του Μιλτιάδη. Ένας οινολόγος έχει πάντα την ευθύνη για τον καλύτερο αποτέλεσμα. Ειδικά όταν καλλιεργεί  τους οικογενειακούς αμπελώνες τρίτης γενιάς και δημιουργεί  στο σύγχρονο Οινοποιείο  του Κτήματος με μεράκι και ζήλο, κρασιά υψηλών γευστικών απολαύσεων. Κοινή μας αφετηρία είναι το πάθος να δημιουργήσουμε Κρητικά Κρασιά υψηλού ποιοτικού επιπέδου. Γιαυτό και εφαρμόζουμε στο Οινοποιείο μας πρωτοποριακές μεθόδους οινοποίησης υπό τον έλεγχο και τις οδηγίες πάντα του Μιλτιάδη.

 

Η «γυναίκα», το επιχειρείν και η νέα «αρχή» στο δήμο Πλατανιά…

 

Μίλησε μας, ως γυναίκα επιχειρηματίας, ως μέλος του Επιμελητηρίου Χανίων αλλά και ως μέλος του Εθνικού Επιμελητηριακού Δικτύου Ελληνίδων Γυναικών Επιχειρηματιών, στο οποίο ανήκεις. Ο «ρόλος» της γυναίκας στο επιχειρείν έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια…;

Υπάρχει  διαχρονική άνοδος  των γυναικών σε κορυφαίες θέσεις της επιχειρηματικότητας, κυρίως σε μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Οι εταιρείες που διευθύνονται από γυναίκες, σύμφωνα με έρευνες, έχουν καλύτερες επιδόσεις σε όλους σχεδόν τους  δείκτες κερδοφορίας και αποδοτικότητας. Αυτά είναι δεδομένα που  Πολιτεία αλλά και επιχειρήσεις οφείλουν να αξιοποιήσουν. Η γυναικεία επιχειρηματικότητα μπορεί να αποτελέσει την κινητήρια δύναμη ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Εμείς, ως Επιμελητήριο Χανίων αλλά και ως Εθνικό Επιμελητηριακό Δίκτυο  Ελληνίδων Γυναικών Επιχειρηματιών προωθούμε την ενεργή συμμετοχή των γυναικών στο επιχειρείν, με την πληροφόρηση γύρω από τα θέματα της επιχειρηματικότητας, τη  διάθεση της τεχνογνωσίας και της εμπειρίας και τη συνεργασία με φορείς και θεσμούς ώστε να προστατευτεί η γυναικεία επιχειρηματικότητα αλλά και να δοθούν ακόμα περισσότερες ευκαιρίες στις γυναίκες να δραστηριοποιηθούν επιχειρηματικά.

Τα κρητικά κρασιά διαθέτουν δύο σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα: Την αυθεντικότητα και την καινοτομία  τους.

Πρόσφατα αποφάσισες να ασχοληθείς  με τα κοινά. Κατήλθες  στο πλευρό του κ. Γιάννη Μαλανδράκη – στο δήμο Πλατανιά – και πριν λίγες ημέρες,  ορκίστηκες ως νέα δημοτική σύμβουλος

Ήταν μια  επιλογή που την υπαγόρευσε  η αγάπη μου για τον τόπο. Η θέληση να συνεισφέρω με λύσεις στα προβλήματα και να καταθέσω προτάσεις, δουλειά και ιδέες για το μέλλον.  Τα περιθώρια ανάπτυξης είναι μεγάλα και επιδίωξη είναι να αξιοποιήσουμε κάθε ευκαιρία για την  αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των συμπολιτών αλλά και των υπηρεσιών που προσφέρουμε στους επισκέπτες μας. Φυσικά, δε θα μπορούσα να υποστηρίξω  την προσπάθεια αυτή αν δεν είχα την αμέριστη συμπαράσταση της οικογένειάς μου.

Η απόφαση μου να ασχοληθώ ενεργά στο δήμο Πλατανιά, ήταν μια  επιλογή που την υπαγόρευσε  η αγάπη μου για τον τόπο

Τι προσδοκάς από την ενασχόληση σου με την τοπική αυτοδιοίκηση και πως μπορούν να «παντρευτούν» όλες μαζί, οι ιδιότητες που φέρει η Ασπασία;

Πρωτογενής  τομέας, τουρισμός, πολιτισμός και τοπική ανάπτυξη είναι ζητήματα που με απασχολούν καθημερινά ως πολίτη και επιχειρηματία του τόπου. Η πρακτική μου στην επαγγελματική μου πορεία είναι  να επιδιώκω με ρεαλισμό, συγκεκριμένα, μετρήσιμα  αποτελέσματα. Είναι η λογική  που υιοθετώ και στην ενασχόλησή μου με τα κοινά με μια και μοναδική φιλοδοξία:  Να φανώ χρήσιμη, στον τόπο και τους ανθρώπους μας.

Ποιο είναι το πιο σημαντικό πράγμα και κατ’ επέκταση ο πιο σημαντικός «ρόλος» στη ζωή της Ασπασίας

Αντί για ρόλο, θα προτιμούσα τη λέξη ιδιότητα και αυτή είναι αναμφίβολα της μητέρας. Είμαι μητέρα δύο αγοριών, προσπαθώ να είμαι κοντά τους σε όλες τις μικρές και μεγάλες στιγμές  τους και νιώθω τύψεις που κάποιες φορές, λόγω των πολλών υποχρεώσεων μου, χάνω κάποιες από αυτές. Ωστόσο, παραμένουν η έμπνευσή μου. Για τις  επόμενες γενιές αγωνιζόμαστε, διεκδικούμε, δημιουργούμε και πρέπει εμείς οι μεγαλύτεροι να είμαστε πολύ προσεκτικοί στο αποτύπωμα που αφήνουμε στη ζωή και στην ψυχή τους, γιατί λειτουργούμε ως παράδειγμα όχι μόνο για όσα προσφέρουμε, αλλά και για τις παραλείψεις μας.