Άρθρο: Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας: Σταθερά μακριά από τις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης

Εν μέσω πανδημίας το Υπουργείο Παιδείας έδωσε σε διαβούλευση το περίφημο πολυνομοσχέδιο που αφορά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Του Αχιλλέα Ζορμπά*

Το γεγονός ότι επέλεξε αυτή τη χρονική στιγμή, όσο και το ίδιο το περιεχόμενό του, μαρτυρούν την απώτερη στόχευση: να περάσει με όσο το δυνατό λιγότερες αντιδράσεις ένα νομοσχέδιο που όχι μόνο δε λύνει τα τεράστια προβλήματα που έχουν συσσωρευτεί τόσα χρόνια στην εκπαίδευση αλλά συνεχίζει να ορθώνει «κυκλώπεια τείχη» στην προσπάθεια να μορφωθούν τα παιδιά, ιδιαίτερα των λαϊκών οικογενειών.

candia

Όσο και να προσπαθούν να το «φτιασιδώσουν» με ωραίες και πρωτότυπες επικοινωνιακά φράσεις, τόσο η πραγματικότητα αποκαλύπτει ότι πρόκειται για ένα νομοσχέδιο το οποίο αποτελεί ακόμα έναν κρίκο στην αλυσίδα των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στον χώρο της Παιδείας.

  • Το γεγονός ότι διευρύνονται οι «πανελλαδικού» τύπου εξετάσεις στο Λύκειο μέσα από την Τράπεζα Θεμάτων σημαίνει πως από τη μια πλευρά η λαϊκή οικογένεια θα «ματώνει» οικονομικά για να τα βγάλει πέρα, από την άλλη οι μαθητές θα περνούν από την κρησάρα των συνεχόμενων εξετάσεων, με ότι αυτό συνεπάγεται για την ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους, τον ψυχολογικό φόρτο ιδιαίτερα σε αυτή την κρίσιμη ηλικιακή περίοδο.
  • Κυβέρνηση και Υπουργείο Παιδείας συνεχίζουν, στον δρόμο που χάραξε η προηγούμενη κυβέρνηση (ΣΥΡΙΖΑ), να αρνούνται πεισματικά την εφαρμογή της Δίχρονης Προσχολικής Αγωγής με όρους που αρμόζει στα παιδιά μας τον 21ο αιώνα. Έτσι, μετά το «στοίβαγμα» νηπίων και προνηπίων σε κοντέινερ, υπόγεια, διαδρόμους με χωρίσματα που παίζουν τον ρόλο των «αιθουσών», με υπερπληθή τμήματα και Νηπιαγωγούς – πολυεργαλεία, σειρά έχει το Πρόγραμμα Σπουδών. Με το πολυνομοσχέδιο προβλέπεται η εισαγωγή του αντικειμένου των Αγγλικών(!) Η ανάπτυξη των ψυχοκινητικών λειτουργιών σε αυτή την τρυφερή ηλικία, με τις κατάλληλες υποδομές, με το αναγκαίο επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό, είναι απέναντι από τις στοχεύσεις του Υπουργείου.
  • Συνεχίζεται ο κατακερματισμός της γνώσης και η αποσπασματικότητα, αυτή τη φορά μέσα από τον εύηχο τίτλο «Εργαστήρια Δεξιοτήτων». Εισάγονται δηλαδή στο Δημοτικό θεματικές ενότητες, οι οποίες είναι ασύνδετες με την υπόλοιπη μαθησιακή διαδικασία και με αντιδραστικό περιεχόμενο (π.χ. γνωριμία με την επιχειρηματικότητα!!). Κανένα μέτρο όμως για αυτό που είναι πραγματικά αναγκαίο για τους μαθητές μας, να δοθεί γενναία χρηματοδότηση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό ώστε κάθε σχολείο να έχει εξοπλισμένο και σύγχρονο εργαστήριο για να εμπλουτιστεί το περιεχόμενο των υπαρχόντων διδακτικών αντικειμένων και να ενισχυθεί η σφαιρική και ολόπλευρη γνώση.
  • Αυξάνει τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα (έως 26 μαθητές) και βάζει ελάχιστο όριο 20 μαθητές ανά τμήμα στο Δημοτικό και 16 στο Νηπιαγωγείο, όταν εδώ και πολλά χρόνια αποτελεί ώριμο αίτημα η μείωση των μαθητών σε 15 (το ανώτερο) για το Νηπιαγωγείο και τις 2 πρώτες τάξεις του Δημοτικού και 20 για τις υπόλοιπες. Είναι τουλάχιστον αίσχος να μπαίνει στο ζύγι η υγεία μαθητών και εκπαιδευτικών (εν μέσω πανδημίας μάλιστα) με το δημοσιονομικό κόστος!
  • Επιπλέον με την αύξηση μαθητών ανά τμήμα, χιλιάδες συνάδελφοί μας αναπληρωτές θα απολυθούν! Συνάδελφοι που τόσα χρόνια κάλυπταν τα χιλιάδες υπαρκτά κενά στην εκπαίδευση. Συνεχίζεται η τιμωρία τους με διετή ή και τριετή αποκλεισμό αν δεν παρουσιαστούν για να αναλάβουν υπηρεσία, χωρίς ωστόσο το Κράτος να λαμβάνει μέτρα για τη στήριξής τους.
  • Με πηχυαίους τίτλους όπως «σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία» και «αυτονομία της σχολικής μονάδας», Κυβέρνηση και Υπουργείο συνεχίζουν να δίνουν όλο και περισσότερο «χώρο» στην Τοπική Διοίκηση και τους Ιδιώτες στην Εκπαίδευση. Οι γονείς θα αναγκαστούν να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη ώστε να εξασφαλίζεται η λειτουργία των σχολικών μονάδων αλλά και φυσικά τα σχολεία θα κατηγοριοποιούνται ανάλογα με την οικονομική τους δυνατότητα.
  • Ο εκπαιδευτικός θα αξιολογείται αν και κατά πόσο θα υλοποιεί όλα τα παραπάνω! Αυτή θα είναι η περιβόητη εξωτερική και εσωτερική αξιολόγηση (όποιο μανδύα και αν της φορέσουν π.χ. «αποτίμηση εκπαιδευτικού έργου»)! Άλλωστε οι δείκτες στους οποίους θα αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί έχουν νομοθετηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση.

Να γιατί Κυβέρνηση και Υπουργείο Παιδείας βρήκαν ως χρυσή ευκαιρία αυτή την περίοδο για να καταθέσουν το νομοσχέδιο! Γνωρίζουν ότι είναι ένα άκρως αντιλαϊκό – αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο το οποίο στρέφεται ενάντια στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, τη λαϊκή οικογένεια.  Δεν ξέχασαν ότι όλο το προηγούμενο διάστημα υπήρξαν έντονες αντιδράσεις στο χώρο της εκπαίδευσης με αφορμή το νομοσχέδιο.

Το τελευταίο διάστημα, παρά τις δυσκολίες της περιόδου, το συνδικαλιστικό  κίνημα έδειξε ότι έχει την τόλμη, τις μορφές και τους τρόπους να οργανώνει, να παλεύει, να μην κάνει πίσω από αιτήματα και διεκδικήσεις τα οποία ενώνουν μεγάλα κομμάτια των εργαζομένων. Το έδειξαν οι κινητοποιήσεις σε μια σειρά κλάδους (υγειονομικοί, εμπόριο) αλλά και στον δικό μας.

Συνεχίζουμε λοιπόν δυναμώνοντας τη φωνή μας! Σε οποιεσδήποτε συνθήκες ξέρουμε να απαντάμε και θα απαντάμε. Με κάθε μέσο, με κάθε τρόπο, δίνουμε τη μάχη ώστε να δυναμώσει ο αγώνας, να πάρει η Κυβέρνηση πίσω το νομοσχέδιο που συνεχίζει να χτυπά κάθε δικαίωμα στη μόρφωση και στη δουλειά. 

*Δάσκαλος, εκλεγμένος με την «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» στο ΔΣ της ΔΟΕ